k Back

Expo “PARÉIDOLIES/JEAN-BAPTISTE SIBERTIN”

26/03/2022 h 04/09/2022 F Aan de kalender toevoegen 2022-03-26 2022-09-04 Europe/London Expo “PARÉIDOLIES/JEAN-BAPTISTE SIBERTIN”

Het Glasmuseum presenteert Jean-Baptiste SIBERTIN-BLANC, een ontwerper die glas een stem geeft en het combineert met andere materialen: hout, metaal en composietmaterialen.

Jean-Baptiste SIBERTIN-BLANC ontwikkelt een design waarin knowhow regelmatig de confrontatie aangaat met de industrie, en zet zijn onderzoek voort als een architectuur van het object, tussen beeldhouwkunst en ergonomie. Ontwerper voor de Taller de Arquitectura Ricardo Bofill (1987-1991), daarna creatief directeur van de DAUM Crystal Works (1999-2011), richtte hij in 2012 SAS Studio JBSB op om grote namen in creatie en design te begeleiden. Hij deelt zijn kennis graag: van 1993 tot 1999 was hij professor aan de ESAD in Reims, hij blijft lesgeven aan de Ensa in Nancy door de creatie van het atelier voor onderzoek en creatie "de aard van glas" (2013) in het kader van de ARTEM-campus, en hij coördineert het ontwerp van de ICN Master of Science, Design and Management of Luxury.

© Foto Karine Faby

Glasmuseum van Charleroi, Site du Bois du Cazier, rue du Cazier 80 6001 Marcinelle Glasmuseum van Charleroi

Jean-Baptiste SIBERTIN-BLANC ontwikkelt een design waarin knowhow regelmatig de confrontatie aangaat met de industrie, en zet zijn onderzoek voort als een architectuur van het object, tussen beeldhouwkunst en ergonomie. Ontwerper voor de Taller de Arquitectura Ricardo Bofill (1987-1991), daarna creatief directeur van de DAUM Crystal Works (1999-2011), richtte hij in 2012 SAS Studio JBSB op om grote namen in creatie en design te begeleiden. Hij deelt zijn kennis graag: van 1993 tot 1999 was hij professor aan de ESAD in Reims, hij blijft lesgeven aan de Ensa in Nancy door de creatie van het atelier voor onderzoek en creatie “de aard van glas” (2013) in het kader van de ARTEM-campus, en hij coördineert het ontwerp van de ICN Master of Science, Design and Management of Luxury.

© Foto Karine Faby

Glasmuseum van Charleroi

Het Glasmuseum van Charleroi vindt zijn oorsprong uit een gezamenlijke wens van het Verbond van de Glasindustrie en de stad Charleroi, en heeft een bijzondere specificiteit in Wallonië.

Dit is een bevoorrechte ontmoetingsplaats tussen het verleden en de toekomst van het glasmateriaal, maar het museum biedt ook een levende herinnering aan de geschiedenis van het glas in Wallonië, waarvan de rijkdom een integraal onderdeel is van de identiteit van de regio. Het handhaven en de waardering van deze geschiedenis zijn de twee essentiële opdrachten van de instelling. De collecties bevatten nu meer dan 6000 stukken glas en gereedschappen, en beslaan een zeer brede periode, van het Myceense tijdperk tot hedendaagse meesterwerken van glas.

KFamilies

Het museum biedt het hele jaar door inleidende en gevorderde cursussen over glastechnieken (fusing, fakkelwerk, glaspasta, …), zomercursussen voor kinderen, aandacht voor kunstenaars , conferenties, … Elk bezoek wordt gevolgd door een demonstratie van blaasvormen in de werkplaats. Het is ook mogelijk om elke activiteit te combineren met de ontdekking van Bois du Cazier.

Het museum biedt het hele jaar door inleidende en gevorderde cursussen en geavanceerde over glastechnieken (fusing, fakkelwerk, glaspasta, …), zomercursussen voor kinderen, aandacht voor kunstenaars , conferenties, … Elk bezoek wordt gevolgd door een demonstratie van blaasvormen in de werkplaats. Het is ook mogelijk om elke activiteit te combineren met de ontdekking van Bois du Cazier.

De educatieve en culturele service begeleidt artistieke programmering door middel van meerdere acties, uitwisselingen en vergaderingen. Deze service biedt algemene of thematische rondleidingen en workshops voor plastische expressie voor alle groepen die het museum willen ontdekken (volwassenen, scholen, jeugdcentra, kwetsbaar publiek …).

Het zicht verscherpen, analyseren, beschrijven, vergelijken, bewonderen, uitwisselen, artistieke emotie opwekken, creativiteit ontwikkelen zijn de belangrijkste doelstellingen van deze dienst.

Glasmuseum van Charleroi

Site du Bois du Cazier, rue du Cazier 80 6001 Marcinelle