k Back

Expo “Schatten van het Museum voor Schone Kunsten en Keramiek van Verviers

15/01/2022 h 28/08/2022 F Aan de kalender toevoegen 2022-01-15 2022-08-28 Europe/London Expo “Schatten van het Museum voor Schone Kunsten en Keramiek van Verviers

Enkele van de juwelen van het Museum voor Schone Kunsten en Keramiek van Verviers zijn uitzonderlijk goed zichtbaar in Keramis. Tot op heden hebben de Musea van Verviers hun deuren moeten sluiten. De overstromingen van 15 juli 2021, die Verviers en omstreken zwaar hebben getroffen, hebben de museale instelling van Verviers helaas niet gespaard. In afwachting van een toekomstige heropening heeft Keramis aan de Musea van Verviers een samenwerking voorgesteld die concreet gestalte krijgt in deze tentoonstelling, Schatten van het Museum voor Schone Kunsten en Keramiek van Verviers, zodat een selectie van de keramiek en het glaswerk van Verviers aan de bezoekers kan worden getoond.

Het Museum voor Schone Kunsten en Keramiek van Verviers werd in 1884 opgericht door Jean-Simon Renier, een schilder, historicus en verzamelaar uit Verviers. Om zijn geboortestad een museum te verschaffen, schonk Renier zijn volledige persoonlijke collectie aan Verviers: gravures, schilderijen, keramiek en beeldhouwwerken vormden de eerste collectie in Verviers. Dankzij talrijke schenkingen, legaten, stortingen en aankopen vormen de collecties van de Musea van Verviers vandaag enerzijds een waar panorama van de Europese schilderkunst van de 15de tot de 20ste eeuw, en anderzijds een van de opmerkelijkste keramiekverzamelingen van België. Chinees porselein, Duitse of Oostenrijkse producties, Brussels servies, blauw of gepolychromeerd Delfts aardewerk, Raerens steengoed, Duitse, Franse, Belgische of Luxemburgse stukken... de collectie keramiek bestrijkt de periodes, stijlen, technieken en continenten en neemt de bezoeker mee op een ontdekkingsreis door de geschiedenis van de keramiek.

© Musea van Verviers

Praktische info

Museum van Keramiek (Keramis), Place des Fours-Bouteilles 1, 7100 La Louvière Museum van Keramiek (Keramis)

Dankzij talrijke schenkingen, legaten, stortingen en aankopen vormen de collecties van de Musea van Verviers vandaag enerzijds een waar panorama van de Europese schilderkunst van de 15de tot de 20ste eeuw, en anderzijds een van de opmerkelijkste keramiekverzamelingen van België. Chinees porselein, Duitse of Oostenrijkse producties, Brussels servies, blauw of gepolychromeerd Delfts aardewerk, Raerens steengoed, Duitse, Franse, Belgische of Luxemburgse stukken… de collectie keramiek bestrijkt de periodes, stijlen, technieken en continenten en neemt de bezoeker mee op een ontdekkingsreis door de geschiedenis van de keramiek.

© Musea van Verviers

Praktische info

Museum van Keramiek (Keramis)

Keramis is een museum en een ruimte voor kunst en creatie gewijd aan keramiek, en is opgetrokken op de site van het oude aardewerk Boch in La Louvière. De eigentijdse en gedurfde architectuur omvat een oud monumentaal pand dat drie gigantische flessenovens bevat, de laatste van die soort in België.Het museum heeft een opmerkelijke verzameling aardewerk, geproduceerd in de negentiende en twintigste eeuw door de Boch fabrieken, een vlaggenschip van de toenmalige Belgische industrie. Uitzonderlijke creaties afkomstig uit kunstworkshops, zoals de vazen van Charles Catteau, mengen zich met alledaagse stukken. In het voor het publiek toegankelijke reservaat presenteert een scenografische route zowel de vervaardigingstechnieken voor industrieel aardewerk als het bedrijfsleven.Keramis waardeert ook een belangrijke collectie keramiek van kunstenaars die representatief zijn voor de tweede helft van de 20ste eeuw. Alle aspecten van moderne en hedendaagse keramiek worden opgeroepen, evenals hun vormgeving.Keramis onderzoekt elk jaar de keramieksector door middel van tijdelijke tentoonstellingen die bedoeld zijn om een weinig bekende discipline, maar toch duizend jaar oud, te promoten. Naast de retrospectieven van historische figuren wijdt het museum een groot deel van zijn programmering aan collectieve of persoonlijke tentoonstellingen van hedendaagse kunstenaars.

Keramis biedt rondleidingen, workshops omtrent de ontdekking van de aarde, stages voor jongeren en volwassenen, activiteiten voor gezinnen, verjaardagen, nocturnes, conferenties, Boch-rommelmarkten, designer markten, concerten, bedrijfsfeesten …

Bekijk de volledige activiteitenkalender op www.keramis.be

Museum van Keramiek (Keramis)

Place des Fours-Bouteilles 1,