Museum voor Archeologie en Folklore van Verviers

De meubelsets van de Musea van Verviers zijn gehuisvest in een elegant patriciërshuis uit de achttiende eeuw. De bezoeker zal meer in het bijzonder rustig blijven hangen voor kostbare “kabinetten” van ebbenhout, ingelegd met ivoor, schelp, albast en paarlemoer.

De collecties omvatten ook drie piano’s: één van Empire-stijl, één van de vroege negentiende eeuw en de derde van 1892 behoorde toe aan de componist Guillaume Lekeu. Een aantal van de fraaie bewerkte meubels uit Luik roepen de burgerlijke interieurs van weleer op. Dit zijn legaten van families in Verviers.

Een andere erfenis: die van Mevrouw Peltzer de Clermont die haar verzameling oude kant heeft achtergelaten, met een gedetailleerde beschrijving van de verschillende kantvarianten (kloskant, naaldkant, applicatiekant …)

Op de tweede verdieping vindt men archeologische tentoonstellingen afkomstig van verschillende lokale opgravingen, zoals Juslenville, de schat van Petit Rechain …

Met Kerstmis kunnen jong en oud elk jaar het Vervierse Bethlehem beleven, een smakelijke Waalse traditie van de kerstavonden van onze voorouders.

Open op woensdag en zondag van 13u tot 17u

Niet toegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit.

Museum voor Archeologie en Folklore van Verviers

Rue des Raines 42 - 4800 VERVIERS

• Musea om met het gezin te beleven!label marmaille

Andere musea in de streek