Poppencentrum van de Federatie Wallonië-Brussel

Marionetten van de ganse wereld, tussen hemel en aarde

Het Peetershotel herbergt een ongewoon museum gewijd aan de kunst van poppenspel in al zijn vormen en is gelegen in het historische centrum van de stad Doornik. Het Musée des arts de la Marionnette neemt je mee om de verborgen schatten van over de hele wereld te ontdekken. Deze wereldreis zal je dus in de voetsporen van de meest populaire figuren van het Europese poppentheater brengen, bekend bij jong en oud, maar ook bij die van de personages en technieken die typisch zijn voor Afrikaanse en Aziatische tradities.

Naast het erfgoed van het museum biedt het poppencentrum de bezoeker ook verschillende tijdelijke tentoonstellingen, educatieve activiteiten (op aanvraag), creatieve workshops, maar ook tal van shows, cursussen en trainingen voor kinderen en volwassenen.

KGezinnen

Het Musée des arts de la Marionnette verwent families op hun verzoek voor een leuk en eigenzinnig spelbezoek om als gezin te doen, in hun eigen tempo en in volledige autonomie!

Gemodelleerd naar de permanente tentoonstellingsroute, neemt dit unieke bezoek je mee op het spoor van een vermiste pop. Op het menu: observatiespellen, manipulatie, redeneren en vele uitdagingen, etc. voor de hele familie!

JScholen

Het pedagogisch personeel van het Musée des arts de la Marionnette biedt een waaier van geanimeerde bezoeken en workshops aangepast aan verschillende schoolniveaus terwijl ze op een leuke en onderhoudende manier de bijzondere en vaak onbekende poppenwereld benaderen.

De verschillende activiteiten, opgezet rond de erfgoedtentoonstelling “Marionnettes du Monde : Entre Terre et Ciel”, zullen kinderen in staat stellen een erfgoed te ontdekken dat een integraal onderdeel is van hun historische en culturele identiteit, terwijl ze worden uitgenodigd om te observeren, te delen , creëren, bedenken maar ook experimenteren en manipuleren!

OGroepen

Om zich zoveel mogelijk aan te passen aan alle soorten publiek, heeft het animatieteam twee soorten rondleidingen ontworpen en bedacht rond de erfgoedtentoonstelling « Marionnettes du Monde : Entre Terre et Ciel » :

– De rondleiding biedt een historische en culturele benadering van de poppenspeltradities die in de erfgoedtentoonstelling worden gepresenteerd.

– Met de geanimeerde rondleiding door de tentoonstelling kunt u niet alleen de geschiedenis en legendes van poppentradities van over de hele wereld binnengaan, maar ook zelf ervaren door de manipulatie van bepaalde soorten poppen (omhulsels) te testen , staven, staven, schaduwen), de materialen aanraken, de details observeren, enz.

LPersonen met specifieke behoeften

Om zo goed mogelijk aan de eisen van groepen mensen met specifieke behoeften te voldoen, biedt het animatieteam gastinstellingen  een op maat gemaakt bezoek voor de groep.

2 B

Poppencentrum van de Federatie Wallonië-Brussel

Rue Saint-Martin, 47
7500 TOURNAI