Gemeentemuseum van Archeologie, Kunst en Geschiedenis van Nijvel

Een indrukwekkende verzameling gerelateerd aan de geschiedenis van NIjvel

Het gemeentemuseum is gelegen in de oude schuilplaats van de Trinitariërs van Orival, een voornaam en geclassificeerd huis opgetrokken in 1764. De bezoekers vinden er vandaag indrukwekkende collecties gerelateerd aan de Nijvelse geschiedenis : Gothische beeldhouwwerken afkomstig uit de collegiale kerk, schilderijen uit de 17de en de 18de eeuw, antiek meubilair, muziekinstrumenten, wapens, en vooral, een opmerkelijk geheel van beeldhouw- en terracottawerken van de bekende beeldhouwer Laurent Delvaux (1696 – 1778).

Op de tweede verdieping vindt men archeologische voorwerpen die getuigen van de locale bezetting vanaf het paleolithicum tot de gallo-romeinse tijd.

Een groep vrienden, een vereniging of nog een gezinsuitstap, laat u verleiden door een rondleiding door het museum. Het bezoek (1u – 1u30, reservatie verplicht) laat u de geschiedenis van de stad Nijvel ontdekken via de museumcollecties. Tegelijkertijd zult u ook de geschiedenis van het sinds 1956 geclassificeerd gebouw ontdekken, een voormalig toevluchtsoord van de Trinitariërs. Het museum biedt ook ontdekkingspellen voor een leuk familiebezoek.

Voor meer informatie contacteer het museum rechtstreeks.

De museumcollecties bieden veel mogelijkheden voor thematische bezoeken om het schoolcurriculum te illustreren. Ontdek de geschiedenis van de stad Nijvel en die van Sint-Gertrude, het leven in de Middeleeuwen, de schilder- en beeldhouwkunst uit de gotische periode tot het neoclassicisme, het dagelijks leven in het Gallo-Romeinse tijdperk of de aanwezigheid van de eerste mannen op het Nijvelse platteland, 500.000 jaar geleden.

Aarzel niet om contact op te nemen met ons team om uw projecten te bespreken.

lZie de aanbieding

Gemeentemuseum van Archeologie, Kunst en Geschiedenis van Nijvel

Rue de Bruxelles 27
1400 Nivelles