IKOB – MUSEUM VAN HEDENDAAGSE KUNST

IKOB – MUSEUM FÜR ZEITGENÖSSISCHE KUNST

Ons museum bevindt zich in de stad Eupen in de Duitstalige gemeenschap van België, vlakbij de Duitse en Nederlandse grens. Het programma richt zich op opkomende en toonaangevende hedendaagse kunst door het vormen van een belangrijke collectie – in uitvoering – en tijdelijke tentoonstellingen – in dialoog. Zo functioneert het IKOB als een discursief platform voor hedendaagse kunst met zijn multidisciplinair en thematisch tentoonstellingsprogramma en met het benadrukken van kritische en sociaal-politieke kwesties, en probeert het te reflecteren op de kwestie van de grens.

GESCHIEDENIS EN VERDERE ZELFPRESENTATIE VAN HET MUSEUM

Het IKOB – Museum van Hedendaagse Kunst begon als een idee van de kunstenaar, kunstleraar en de daaropvolgende museumdirecteur Francis Feidler. De instelling is opgevat als een centrum voor tentoonstellingen die grensoverstijgend zijn en waaruit later een museumcollectie kon worden opgebouwd – aangevuld met aankopen en bruiklenen, maar ook met schenkingen van met name exposerende kunstenaars. De eerste mijlpalen voor het Oost-Belgische kunstcentrum waren de beeldententoonstelling Kontakt 93 in de parkfaciliteiten in Eupen evenals het project Volle Scheunen (met respectievelijk 12 installaties in de Ardennen en de Eifel), dat gerealiseerd werd in samenwerking met het voormalige hoofd van de Documenta Manfred Schneckenburger.
Het IKOB vestigde zich al vrij vroeg als internationaal georiënteerd tentoonstellingsplatform en als promotor van de regionale kunstscene. Het bijzondere kenmerk van hoe het museum zou willen worden gezien en hoe het opereert, lag toen al in de actieve benadering van kunstenaars in de regio. Ze waren vaak te zien op baanbrekende tentoonstellingen kort voordat ze een internationale doorbraak bereikten. Deze presentaties hebben geleid tot de collectie van de instelling, die inmiddels meer dan 400 werken omvat. In 1999 verwierf de IKOB een vaste woonplaats in een bedrijfsmatig gebruikt pand nabij de oude Schlachthof. In 2005 kreeg de collectie officiële erkenning en werd het International Art Center of Eastern Belgium omgedoopt tot IKOB – MUSEUM FÜR ZEITGENÖSSISCHE KUNST.
Het museum beschouwt de nabijheid van internationale grenzen als een vertrekpunt om als culturele bemiddelaar tussen de verschillende regio’s van België te dienen en een vruchtbare uitwisseling aan te gaan met de artistieke scènes in Duitsland en Nederland. Voor zover het bezoekers uitnodigt om politieke, sociale en culturele ontwikkelingen in een informele sfeer te onderzoeken, streeft het ernaar een actieve bijdrage te leveren aan de samenleving – ook in het kader van zijn tentoonstellingen. In drie tot vier grote shows per jaar toont het museum hedendaagse kunst in de beste zin van het woord, waarbij de belangrijkste tentoonstellingen worden vergezeld door individuele presentaties van werken uit de vaste collectie.
Het IKOB wil echter niet alleen hedendaagse kunst organiseren en documenteren, maar evenzeer door de keuze van thema’s en kunstenaars voor haar tentoonstellingen nieuwe artistieke tendensen ontdekken en overbrengen. Door een voortdurende focusverschuiving op actuele thema’s die door diverse artistieke media worden behandeld, komt het museum in nauw contact met zowel de gevestigde als de opkomende kunstscènes. In 2018 vierde de IKOB de 25e verjaardag van haar oprichting; door de jaren heen is het een bekende naam geworden in de Euregio Maas-Rijn regio.

ORondleiding voor het grote publiek

Elke tweede zondag van de tentoonstellingsmaand om 13u.

ORondleiding door de directeur

Op de laatste zondag van elke opeenvolgende tentoonstelling leidt onze directeur Frank-Thorsten Moll een rondleiding met een eindbeoordeling van de slotshow en een voorproefje van het komende programma.

ORondleidingen voor groepen

Voor jong of oud, verjaardagsfeestje of bedrijfsuitje – bieden wij rondleidingen voor alle actuele tentoonstellingen en collectiepresentaties.

IKOB – MUSEUM VAN HEDENDAAGSE KUNST

Rotenberg 12b
4700 Eupen

Andere musea in de streek