Marthe Donas Museum (MIMDo)

Het MIMDo is gevestigd in de kapel van het Espace Bauthier en stelt voor het artistiek parcours van Marthe Donas te ontdekken. Marthe Donas, kunstenares en schilder, wordt beschouwd als de eerste Belgische vrouw die abstract schilderde.

De tentoonstelling die regelmatig wordt hernieuwd in de kapel/het museum stelt tekeningen en schilderijen voor (+ een biografische video) die de verschillende periodes en stijlen van haar werk doorlopen.

Drie keer per jaar komt een tijdelijke tentoonstelling rond één bepaald thema de collectie en de museale activiteiten verrijken. Dan ook gebruikmakend van de salons van het Maison Bauthier (die het huis van Marthe Donas was), gelegen net tegenover de kapel.

De collectie van het Marthe Donas Museum bestrijkt drie belangrijke fondsen:

– Marthe Donas: een veertigtal schilderijen en tekeningen die het geheel van de carrière van de kunstenares omvatten;

– Gullaume Vanden Borre : bijna zeventig werken afkomstig van de “Les Amis de Guillaume Vanden Borre VZW” en van Jacques Lacomblez;

– Pierre Caille : een veertigtal stukken (schilderijen, etsen, tekeningen, beelden, …) afkomstig van hoofdzakelijk de “Pierre Caille VZW” die de productie van deze veelzijdige ontwerper illustreren.

Naast deze drie grote reeksen heeft de MIMDo haar fondsen kunnen vergroten dankzij een groot aantal giften die het mogelijke maken om twee voornaamste hoofdassen te ontwikkelen: Belgische kunstenaars en werken van Belgische en Franse ontwerpers uit de XXste en XXIste eeuw.

Museum toegankelijk op donderdagen en zaterdagen van 13 tot 17u en op zondagen van 11 tot 17u.

Gratis toegang in de Kapel/het museum en € 5 tijdens de tijdelijke tentoonstellingen.

Gratis toegang elke 1ste zondag van de maand.

Marthe Donas Museum (MIMDo)

Rue de la Montagne, 36
1460 Ittre

• Toegankelijk voor PBMlabel velo