Museale Kluster « Les Bateliers »/ Sierkunsten Museum van Namen

Het gebouw werd tussen 1751 en 1753 voor graaf Alexandre-François de Groesbeeck opgtrokken door de Belgische architect Jean-Baptiste Chermane en heeft met zijn drie vleugls een H-vorm, waarvan het hoofdedeelte onder meer bestaat uit de overblijfsels van de 18e eeuwse schilplaats van de abdij van Villers.

L’Hôtel de Groesbeecck-de Croix, door de stad aangekocht in 1935, toont een ganse waaier typische 18e eeuwse decoratietechnieken. De muren zijn versierd met houten wanden en sierlijsten in eevoudige en geometrische figuren, soms geklourd. Die lambrisenringen omkaderen nu eens wandrapijten die landschappen en bossen voorstellen (vandaar hun naam : « verdures »), dan weer schilderijen mmet een romantisch landschap (damessalon), borduurselsmetenbloemen (kamer), behangpapieropdoekmet bloemen rocaille-motieven, speciaal bewerkte, goudkleurige leren panelen (voorkamer van het groot salon en de zogenaamde lederkamer) en zelfs een zeldzaam voorbeeld van origineel behangpapier (kleine kamer).

OGroepen

Betaalde rondleidingen gedurende 2 uur max. zijn mogelijk voor groepen van 12 tot 25 personen.

LPersonen met specifieke behoeften

Het gelijkvloers en de buitenkant zijn toegankelijk voor mensen met beperkte mobiliteit.

2 B

Museale Kluster « Les Bateliers »/ Sierkunsten Museum van Namen

Joseph Saintraint, 7
5000 NAMUR