Museum van de stad Herstal

Het museum van de stad Herstal is gehuisvest in een opmerkelijk herenhuis gebouwd in 1664 door de familie Lovinfosse. Het huis werd volledig geclassificeerd aan het begin van de 20e eeuw en heeft  het karakter van de Maaslandse architectuur behouden: bouw in steenkoolzandsteen, Maaskalksteen en bakstenen, hoekstenen, schuin dak met steile hellingen, glasramen en glas-in-loodramen. De verfijning van het interieur biedt de bezoeker een aangename verrassing: plafonds met voussettes, grote schoorstenen versierd met gebeeldhouwde stenen, bakstenen van gehistoriseerde haard, Delfts aardewerk, platen in blauwe stenen van Dinant, eiken vloeren.

In deze setting presenteert de stad Herstal een rijke en gevarieerde verzameling die het verhaal vertelt van de ijzer- en kolenstad sinds haar prehistorische oorsprong. Een prachtige plaats is gemaakt voor de Pepiniden, en met name Karel de Grote en de Karolingische periode, die Herstal tot een politiek centrum van de eerste orde hebben gemaakt, aan de oorsprong van het Karolingische rijk.

Herstal is ook en vooral de stad van ijzer en kolen: reconstructies, diashow, gereedschappen, oude foto’s en uitzonderlijke stukken illustreren ambachten en knowhow van het verleden (mijnwerkers, hardware, smeden, oprichters, wapensmeden, graveurs, horlogemakers). Één van de mooiste stukken van het museum zijn vier motorfietsen uit de workshops FN, Saroléa, Gillet en Brondoit, representatief voor wat in het begin van de twintigste eeuw “De jonge dames van Herstal” werd genoemd.

Je zult ook de werken van beroemde kunstenaars van Herstal kunnen ontdekken: de Jehotte-familie, Henri Daco, Richard Heintz, Fanny Germeau, Joseph Rulot, Jules Brouns ….

Het museum van de stad Herstal biedt begeleide wandelingen aan groepen tot 20 personen om het erfgoed van Herstal te ontdekken. Alleen op afspraak. Prijs: €60 per rit.

Herstal in 1900“: In de voetsporen van jeugdherinneringen aan de middeleeuwse Rita Lejeune (wijk Licourt Marexhe)

Route van een kind van Herstal“: Herstal in de jaren 30 in de voetsporen van de herinneringen van René Henoumont (van La Préalle tot de bibliotheek van René Henoumont)

In de voetsporen van Karel de Grote“: Route tussen de verschillende plaatsen vol geschiedenis en folklore rond de Karolingiërs (van de Preall naar het museum)

Herstal, stad van ijzer en kolen“: de rijke geschiedenis van Herstal heeft veel sporen nagelaten en de huidige economische activiteiten floreren. Vertrekkend van de locatie van een Merovingische residentie, neemt onze wandeling ons mee naar civiele en religieuze gebouwen uit de 8e tot de 21e eeuw. We zullen het verleden, het heden en de toekomst industrieel en sociaal van de stad oproepen: kolenmijnen, gieterijen, wapenfabrieken, fietsen, auto’s, motorfietsen, …

Op de top van de stortplaatsen van Belle-Vue en Bernalmont“: ontdek de laatste overblijfselen van de mijnbouw in Herstal, deze stapels afval die door de natuur zijn herkoloniseerd en die ons een bijzondere biodiversiteit bieden

Het museum van de stad Herstal biedt rondleidingen op aanvraag, rondleidingen met videogids, specifieke animaties op aanvraag (demonstratie van smeden, gieterij, gravure op wapen, enz.), begeleide wandelingen en wandelingen op de steenkoolterril.

KFamilies

Het Museum van de stad Herstal biedt rondleidingen op aanvraag en rondleidingen met video.

Tijdens actieve vakanties, tijdens de lente- en zomervakantie, worden cursussen georganiseerd over verschillende thema’s: strips, aardewerk, poppen, smederij en gieterij, enz.

MBedrijven

Museum van de stad Herstal

Place Licourt, 25
4040 Herstal