k Back

Expo “Bob Verschueren. Fragiles natures”

19/11/2022 h 12/03/2023 F Aan de kalender toevoegen 2022-11-19 2023-03-12 Europe/London Expo “Bob Verschueren. Fragiles natures”

9 installaties met plantaardig karakter van de internationaal befaamde kunstenaar Bob Verschueren, gaan in dialoog met de architectuur van eeuwenoude gebouwen. De plastisch kunstenaar die zich toespitst op Natuurkunst, ondervraagt zichzelf over de onomkeerbaarheid van de tijd met de natuur als artistiek materiaal. Zijn poëtische composities vormen een echo op de geest van de site.

Een dialoog tussen natuur en architectuur. Elke installatie is ontstaan uit connecties met een of andere architecturale bijzonderheid van eeuwenoude gebouwen: een spitsboog, een sluitsteen en zijn ribben, een kolom... of met de functies van de gebouwen en het leven van de monniken: spirituele verheffing, autarkie, gemeenschapsleven… Elk werk is een weerklank van bepaalde romaanse of gotische structurele elementen van de abdij, benadrukt ze en komt overeen met de geest van de plaats.

De essentie van de planten. Het is overigens in en door de natuur en in het bijzonder in planten dat de Belgische kunstenaar Bob Verschueren zijn inspiratie vindt. In zijn werk wordt hij gedreven door de wens om elke plant nauwkeurig te onderzoeken, te begrijpen wat haar onderscheidt van andere, wat haar uniek maakt en om de elementaire vormen die de plant structureren te extraheren. Hij gelooft graag dat de fundamenten van elke installatie al gegraveerd zijn in de planten die wachten op zijn blik om ze te vinden en op zijn handen om ze eruit te halen en te onthullen.

Abdij van Villers-la-Ville, Rue de l'Abbaye 55 1495 Villers-la-Ville, Abdij van Villers-la-Ville

Een dialoog tussen natuur en architectuur. Elke installatie is ontstaan uit connecties met een of andere architecturale bijzonderheid van eeuwenoude gebouwen: een spitsboog, een sluitsteen en zijn ribben, een kolom… of met de functies van de gebouwen en het leven van de monniken: spirituele verheffing, autarkie, gemeenschapsleven… Elk werk is een weerklank van bepaalde romaanse of gotische structurele elementen van de abdij, benadrukt ze en komt overeen met de geest van de plaats.

Abdij van Villers-la-Ville

De Abdij van Villers-la-Ville is een historische en toeristische topbezienswaardigheid in België. Dit religieus erfgoed ligt in Waals-Brabant, op nauwelijks 30 km van Brussel. Deze tijdloze site is één van de meest volledige van Europa, een echo van 860 jaar geschiedenis en kennis op alle domeinen: architectuur, dagelijks leven, waterbeheersing,… Ontdek de nieuwe tuinen van de Abdij, een plaats om zich te ontspannen.

Ontdek, leer en heb plezier: dit is een schoolexcursie naar de abdij! Kom en geniet van de uitzonderlijke omgeving van de Abdij van Villers voor uw schooluitjes. Het educatieve team verwelkomt u het hele jaar door met leuke en afwisselende activiteiten, geschikt voor alle leeftijden. De verschillende activiteiten kunnen naar wens worden gecombineerd.

Midden in de bossen, ten zuiden van Brussel, nestelt dit tijdloze juweel zich. De abdij met 1001 facetten laat niemand onverschillig … Het onthult zijn rijkdom aan natuurliefhebbers, geschiedenisliefhebbers en liefhebbers van ongewone ontdekkingen. Onder begeleiding van kwaliteitsgidsen ontdek je meer dan 850 jaar geschiedenis door de ruïnes van een van de mooiste architectonische bezienswaardigheden van Europa te wandelen. Ontdek onze ruime keuze aan tochten. Kunst, cultuur, geschiedenis, innovatie en knowhow in verband met de natuur staan ​​centraal in ons programma.

Abdij van Villers-la-Ville

Rue de l'Abbaye 55