k Back

Expo “Simon Vansteenwinckel. Wuhan Radiography”

04/06/2022 h 18/09/2022 F Aan de kalender toevoegen 2022-06-04 2022-09-18 Europe/London Expo “Simon Vansteenwinckel. Wuhan Radiography”

Volgens sommigen is nieuwsgierigheid een uitvinding van de duivel. Volgens anderen is het een van de grootste kwaliteiten en zelfs de essentie van de fotografie.Tijdens de lockdown vroeg ik me af hoe ik nieuwsgierig kon blijven, hoe ik kon blijven reizen, kijken en naar anderen toe gaan, en hoe ik kon blijven kiezen voor openheid liever dan in mezelf gekeerd te zijn. Vanuit mijn huiskamer heb ik een venster op de wereld geopend via Google Street View, die ongelofelijke tool waarmee we vrijwel de hele planeet kunnen afreizen. De epidemie stond centraal in alle gesprekken, een onzichtbaar maar alomtegenwoordig monster. En ze had een oorsprong: Wuhan, daar waar alles was begonnen, de haard van de COVID-19-epidemie, de miskende stad en de vergaarplek van alle mogelijke geruchten, die ongelukkig in het middelpunt van de actualiteit was gegooid.De beelden voor de tentoonstelling maakte ik door rechtstreeks van het scherm te fotograferen, tijdens mijn virtuele zwerftochten in de stad.Ik gebruikte Washi F-film, een film waarmee medische röntgenfoto’s worden gemaakt en die oorspronkelijk werd gebruikt om longziekten te diagnosticeren. Bij toeval veroorzaakte mijn fototoestel een lichtvlek, die als een onderzoekend hemellichaam boven de stad en haar inwoners zweefde.Ik hou van het idee van een wat verdraaide toepassing, als een persoonlijke en vervormde radiografie van die plaats, een gefantaseerd en poëtisch beeld, een vertekend beeld, maar ook een zekere vorm van exorcisme.

Simon Vansteenwinckel werd in 1978 in Brussel geboren. Hij is fotograaf en grafisch ontwerper. Hij werkt langdurige documentaire projecten uit en maakt de esthetische keuze voor de contrastrijke en korrelachtige weergave van zilverfilm en zwart-wit om te focussen op het beeld, het lichtspel en de compositie en om daar een tijdloze toets aan te geven. Via zijn werk neemt Simon Vansteenwinckel uitvoerig deel aan de bruisende Brusselse fotoscene, die vandaag heel levendig en innovatief is. Zijn onderwerpen zijn divers, van een initiatiereis naar Chili en Argentinië met zijn gezin, wat resulteerde in het boek Nosotros (Editions Yellow Now, 2018), tot Platteland (een uitgave van Home Frit’Home, 2019), een visueel verslag van zijn omzwervingen in België. Simon stelde al eens tentoon in het Fotografiemuseum voor de 17e Prix National Photographie Ouverte (9 december 2017 - 22 april 2018), waar hij de Prix Nikon Belux won.

Zijn werk wordt vertegenwoordigd door de galeries Modern Blocks en Calaveras (België). Hij is ook coauteur van de boeken 1010 South Station (Éditions Le Mulet, 2018), Sauvage (Éditions Le Mulet, 2018), en 1010 Noordzee (Éditions Le Mulet, 2019). Sinds 2016 maakt hij deel uit van het redactiecomité van het tijdschrift Halogénure. Tot slot is Simon Vansteenwinckel samen met graficus en fotograaf Mathieu Van Assche medeoprichter van Éditions Le Mulet, een onafhankelijke uitgeverij die in fotoboeken is gespecialiseerd.

Foto: uit de serie Wuhan Radiography © Simon Vansteenwinckel

Praktische informatie

Fotografiemuseum, Avenue Paul Pastur 11 6032 Charleroi Fotografiemuseum

Volgens sommigen is nieuwsgierigheid een uitvinding van de duivel. Volgens anderen is het een van de grootste kwaliteiten en zelfs de essentie van de fotografie.Tijdens de lockdown vroeg ik me af hoe ik nieuwsgierig kon blijven, hoe ik kon blijven reizen, kijken en naar anderen toe gaan, en hoe ik kon blijven kiezen voor openheid liever dan in mezelf gekeerd te zijn. Vanuit mijn huiskamer heb ik een venster op de wereld geopend via Google Street View, die ongelofelijke tool waarmee we vrijwel de hele planeet kunnen afreizen. De epidemie stond centraal in alle gesprekken, een onzichtbaar maar alomtegenwoordig monster. En ze had een oorsprong: Wuhan, daar waar alles was begonnen, de haard van de COVID-19-epidemie, de miskende stad en de vergaarplek van alle mogelijke geruchten, die ongelukkig in het middelpunt van de actualiteit was gegooid.De beelden voor de tentoonstelling maakte ik door rechtstreeks van het scherm te fotograferen, tijdens mijn virtuele zwerftochten in de stad.Ik gebruikte Washi F-film, een film waarmee medische röntgenfoto’s worden gemaakt en die oorspronkelijk werd gebruikt om longziekten te diagnosticeren. Bij toeval veroorzaakte mijn fototoestel een lichtvlek, die als een onderzoekend hemellichaam boven de stad en haar inwoners zweefde.Ik hou van het idee van een wat verdraaide toepassing, als een persoonlijke en vervormde radiografie van die plaats, een gefantaseerd en poëtisch beeld, een vertekend beeld, maar ook een zekere vorm van exorcisme.

Simon Vansteenwinckel werd in 1978 in Brussel geboren. Hij is fotograaf en grafisch ontwerper. Hij werkt langdurige documentaire projecten uit en maakt de esthetische keuze voor de contrastrijke en korrelachtige weergave van zilverfilm en zwart-wit om te focussen op het beeld, het lichtspel en de compositie en om daar een tijdloze toets aan te geven. Via zijn werk neemt Simon Vansteenwinckel uitvoerig deel aan de bruisende Brusselse fotoscene, die vandaag heel levendig en innovatief is. Zijn onderwerpen zijn divers, van een initiatiereis naar Chili en Argentinië met zijn gezin, wat resulteerde in het boek Nosotros (Editions Yellow Now, 2018), tot Platteland (een uitgave van Home Frit’Home, 2019), een visueel verslag van zijn omzwervingen in België. Simon stelde al eens tentoon in het Fotografiemuseum voor de 17e Prix National Photographie Ouverte (9 december 2017 – 22 april 2018), waar hij de Prix Nikon Belux won.

Zijn werk wordt vertegenwoordigd door de galeries Modern Blocks en Calaveras (België). Hij is ook coauteur van de boeken 1010 South Station (Éditions Le Mulet, 2018), Sauvage (Éditions Le Mulet, 2018), en 1010 Noordzee (Éditions Le Mulet, 2019). Sinds 2016 maakt hij deel uit van het redactiecomité van het tijdschrift Halogénure. Tot slot is Simon Vansteenwinckel samen met graficus en fotograaf Mathieu Van Assche medeoprichter van Éditions Le Mulet, een onafhankelijke uitgeverij die in fotoboeken is gespecialiseerd.

Foto: uit de serie Wuhan Radiography © Simon Vansteenwinckel

Praktische informatie

Fotografiemuseum

Evolutie en creativiteit van de fotografie

Sinds de uitbreiding van het neogotische karmelietenklooster, is het Fotografiemuseum het meest omvangrijke en één van de belangrijkste fotografiemusea in Europa. De permanente verzamelingen en de tijdelijke tentoonstellingen tonen het avontuur van de fotografie, vanaf de uitvinding tot de hedendaagse creativiteit. Er worden educatieve activiteiten voor alle leeftijden georganiseerd. Het museum heeft bovendien een bibliotheek, een boetiek en het Museumcafé met uitzicht op een park.

MBedrijven

Ben je op zoek naar een uitzonderlijke omgeving voor het organiseren van een evenement? Het Fotografiemuseum voldoet aan uw wensen door ontvangstruimten met een capaciteit van 20 tot 200 personen aan te bieden.

Het museum heeft een gespecialiseerde bibliotheek met meer dan 10.000 boeken, een conferentie- en projectiezaal, kinderateliers, een boetiek en het “Café du musée” met een zicht op een prachtig park.

Het Fotografiemuseum biedt ook verschillende ontvangstruimtes voor zakelijke evenementen met of zonder culturele bezoeken.

lZie de aanbieding

LPersonen met specifieke behoeften

Deelname aan een ontdekkingsworkshop voor verstandelijke handicaps.

Tijdens dit workshopbezoek, verzonnen voor de intellectuele tekortkoming, stellen we de deelnemers voor om ons door de museumzalen te volgen om samen de specificiteiten van het fotografische medium te ontdekken. De leidraad van het bezoek is de ontdekking van de camera, de werking en toe-eigening ervan door sommige kunstenaars.
In deze context stellen wij voor om hetvolgende te beleven:
– Een zoom op het ontdekkingsparcours waardoor bezoekers de werking van de camera kunnen ontdekken en ervaren.
– Een close-up van enkele van onze foto’s in de permanente collecties.
– De ontwikkeling in de donkere kamer beoefenen dankzij het fotogram.

Rondleiding voor slechtzienden.
De gidsen stemmen de rondleidingen van de permanente collecties en tijdelijke tentoonstellingen af ​​op slechtzienden en blinden. Het aanraken van beelden, het waarnemen van hun tekeningen, het verkennen van onderwerpen, het manipuleren van apparaten … maakt het mogelijk om beelden op een bevoorrechte manier te vatten. Via hun opmerkingen en beschrijvingen zullen zij u een selectie van foto’s uit onze collecties en tentoonstellingen laten zien.
Duur 2 uur.
Rondleiding in groep van minstens 5 personen en maximum 8 personen niet of visueel gehandicapt (de gidsen zijn gratis).

lZie de aanbieding

OGroepen

Rondleidingen:
Door middel van collecties, tijdelijke tentoonstellingen en de ontdekkingsroute, zijn de historische of thematische rondleidingen in het Fotografiemuseum gebaseerd op dialoog en zijn ze bedoeld om uitwisseling te stimuleren. Ze passen zich aan de leeftijd en het niveau van de deelnemers aan. Een kunsthistoricus-gids of een foto-animator, getraind in beeldanalyse, stelt de rondleiding samen volgens de wensen van de groep en leidt elk om de foto’s te observeren en de elementen te identificeren die hen in staat stellen om om de boodschap te begrijpen. Om de rijkdom en diversiteit van fotografie te helpen waarderen, worden jonge mensen, tieners en volwassenen aangemoedigd om een ​​beeld waar te nemen, te analyseren, te decoderen: een goede manier om de kritische zin te ontwaken!

lZie de aanbieding

JScholen

Workshopbezoeken (kleuter-, lager, secundair en hoger):
De workshoprondleidingen combineren een rondleiding met een praktische workshop met behulp van film en / of digitale fotografie. Ze zijn, zoals de klassieke rondleidingen, voor iedereen bedoeld en zijn aangepast aan de leeftijd, eisen en het niveau van de deelnemers. Het is de ideale formule om fotografie te waarderen in zijn vele facetten, dat wil zeggen als een historisch ondersteunend, esthetisch en materieel object. Om het kritisch gevoel van het beeld te ontwikkelen, observeren, ontdekken, verwonderen en leren terwijl je je handen uit de mouwen steekt!

lZie de aanbieding

6 B

Praktische informatie

Fotografiemuseum

Avenue Paul Pastur 11
6032 Charleroi

  • Musea om met het gezin te beleven!label marmaille
  • Wallonie Destination Qualitélabel Wallonie destination qualité
  • Classification des attractions en Wallonie (3)3 soleils
  • Kortingen voor minderbedeeldenlabel velo