k Back

Expo “Wandeling in het absurde. Jacques Charlier”

22/05/2022 h 26/07/2022 F Aan de kalender toevoegen 2022-05-22 2022-07-26 Europe/London Expo “Wandeling in het absurde. Jacques Charlier”

Dankzij Jacques Charlier biedt het “Durbuy History & Art Museum” u een wandeling door het absurde universum van de kunstenaar, met een vijftigtal werken van 1970 tot vandaag. Verder tonen wij u exclusieve werken van Charlier, waarmee hij zijn eigen interpretatie van twee jaren van de COVID crisis in beeld brengt. U vindt zijn scherpe soms bijtende humor terug , in zijn schilderijen, beeldhouwwerken, foto’s en video’s.

Durbuy History & Art Museum (DHAM), Rue Comte Théodule d’Ursel 21 6940 Durbuy Durbuy History & Art Museum (DHAM)

Durbuy History & Art Museum (DHAM)

Het Durbuy History & Art Museum is gevestigd in de Graanhal. Dit 16° eeuwse gebouw is geklasseerd als een uitzonderlijk monument binnen de regio Wallonië. Aan de hand van haar permanente collectie en met de inrichting van tijdelijke tentoonstellingen wil het museum Belgische kunst promoten.

Vandaag is de permanente collectie vooral opgebouwd met werken van Marcel Lucas. Deze werden aan ons museum uitgeleend door de stichting “Eponyme”. Deze Belgische kunstenaar uit de 20° eeuw heeft zich volmaakt in aquarel schilderen. Hij is een meester in het combineren van het kleur en lichtspel. Binnen zijn oeuvre heeft hij verschillende onderwerpen uitgewerkt, waaronder: de stad, de tekens van de dierenriem of St. Jacob van Compostella.

Het museum streeft ernaar om haar collectie uit te breiden, om zo het werk van meerdere kunstenaars te laten ontdekken. Sinds de oprichting in 2017 worden er ook tijdelijke tentoonstellingen ingericht. Wij willen de diversiteit en rijkdom van de moderne kunst in het licht plaatsen.

Het museum biedt een algemen rondleiding met uitleg over de vaste collectie en de huidige tijdelijke tentoonstelling.

Aangepaste bezoeken voor kinderen van de lagere tot secundaire leerjaren worden aangeboden. Studenten uit het bijzondere onderwijs en buitenschoolse groepen (bijvoorbeeld: speelpleinwerking, woensdagnamiddagrecreatie, naschoolse opvang ….) zijn eveneens welkom.

Een pedagogisch dossier is beschikbaar zodat de leerkracht het bezoek makkelijk kan voorbereiden.

KMet mijn ouders naar het museum

Dit aanbod is elk weekend en elke schoolvakantiedag geldig. Het principe is eenvoudig: ouders die in het gezelschap van hun kinderen het museum bezoeken, betalen een verminderde ingangsprijs. Elk kind ontvangt een tekst die hen al spelend met de tentoonstelling laat kennis maken.

Durbuy History & Art Museum (DHAM)

Rue Comte Théodule d’Ursel 21
6940 Durbuy

Specifieke aanbiedingen