k Retour

Expo “Ariane Loze. L’Archipel du moi”

23/06/2024 h 03/11/2024 F Rajouter au calendrier 2024-06-23 2024-11-03 Europe/London Expo “Ariane Loze. L’Archipel du moi”

Hoe creëren we een samenleving zonder onze individualiteit te verliezen? Welke waarde geven we aan vrijheid in een wereld die beheerst wordt door normen en algoritmes? Hoe kunnen wij, in ons ‘tijdperk van de leegte’, terug invulling geven aan taal en de reikwijdte van onze innerlijke stemmen herstellen? Kortom: zijn wij in staat om de ‘geluksdictatuur’, opgelegd door de neoliberale economie, te weerstaan? Al deze vragen, op het kruispunt van psychologie en politiek, worstelen met de crisissen in de huidige wereld, en vormen de kern in de films van Belgisch kunstenaar Ariane Loze. Hun kritische intenties lijken de tegenaanval in te zetten op een maatschappelijke context met verschraalde humanistische waarden, die gevoed is door laatkapitalistische geboden. Getuige daarvan is de hegemonie van het narcisme over de empathie of de neiging om een bubbel van gelijkgestemden te vormen die afgesloten is voor ‘anderen’.

Na haar dramastudies begon Ariane Loze met een opleiding performance. Daarbij zette ze haar acteerervaring in voor onderzoek met het audiovisuele medium. Hoewel enscenering integraal deel blijft uitmaken van haar kunstpraktijk, wordt film haar voornaamste werkmiddel. Vanaf 2008 resulteert dat in haar eerste films: St ErmeHorror en Pursuit. Deze films, die opvallen ondanks de beperkte technische middelen, onderscheiden zich meteen doordat de jonge kunstenaar ze helemaal alleen maakt. Ze vertolkt zelf alle personages voor de camera om ze vervolgens te doen interageren. Ze speelt handig met shot en tegenshot, op een en dezelfde plaats. Emoties en relaties worden aanvankelijk enkel uitgedrukt met mimiek, bewegingen en houdingen. Eenmaal dat dialogen hun opwachting maken in haar filmografie, nemen ze een steeds belangrijkere rol in. Dat blijkt niet alleen in Le Banquet (2016), gemaakt als resident bij het HISK, maar ook in L’Archipel du moi en Inner Landscape, allebei uit 2018.

In de tentoonstelling wordt een tiental van haar werken uit de voorbije 15 jaar getoond: van haar eerste stille films tot haar laatste werk, een productie door het MACS. De tentoonstelling bevat ook een opname van de performance Bonheur Entrepreneur (2021) en het publiek krijgt de kans om zelf actief deel te nemen in een spel van dialogen (Le Banquet, performance). De voornaamste maatschappelijke motieven in het werk van Ariane Loze komen er aan bod. Ze behandelt die met haar kenmerkende satirische stijl: mondaine smalltalk, managertaal, innerlijke stemmen of politieke traktaten (Il Principe van Machiavelli wordt geciteerd in L’Archipel du moi). Als slot van het retrospectieve parcours heeft de kunstenaar zich laten inspireren door een tekst met een link naar het industriële verleden van Grand-Hornu: Énergie et équité van Ivan Illich, een politiek ecologisch denker. Dit essay uit 1973 is een voorloper van de globale crisis waarin we ons nu bevinden. Het waarschuwde toen al voor de impact van ons consumptiegedrag en onze energieproductie op de samenleving. Een halve eeuw later kaart de kunstenaar deze kwestie, die meer dan ooit van cruciaal belang is, aan in een nieuwe video-installatie.

Ariane Loze is geboren in 1988. Ze leeft en werkt in Brussel.

Praktische informatie

MACS – Museum voor Eigentijdse Kunsten van de Federatie Wallonië-Brussel, Rue Sainte-Louise 82 7301 Hornu MACS – Museum voor Eigentijdse Kunsten van de Federatie Wallonië-Brussel

Hoe creëren we een samenleving zonder onze individualiteit te verliezen? Welke waarde geven we aan vrijheid in een wereld die beheerst wordt door normen en algoritmes? Hoe kunnen wij, in ons ‘tijdperk van de leegte’, terug invulling geven aan taal en de reikwijdte van onze innerlijke stemmen herstellen? Kortom: zijn wij in staat om de ‘geluksdictatuur’, opgelegd door de neoliberale economie, te weerstaan? Al deze vragen, op het kruispunt van psychologie en politiek, worstelen met de crisissen in de huidige wereld, en vormen de kern in de films van Belgisch kunstenaar Ariane Loze. Hun kritische intenties lijken de tegenaanval in te zetten op een maatschappelijke context met verschraalde humanistische waarden, die gevoed is door laatkapitalistische geboden. Getuige daarvan is de hegemonie van het narcisme over de empathie of de neiging om een bubbel van gelijkgestemden te vormen die afgesloten is voor ‘anderen’.

Na haar dramastudies begon Ariane Loze met een opleiding performance. Daarbij zette ze haar acteerervaring in voor onderzoek met het audiovisuele medium. Hoewel enscenering integraal deel blijft uitmaken van haar kunstpraktijk, wordt film haar voornaamste werkmiddel. Vanaf 2008 resulteert dat in haar eerste films: St ErmeHorror en Pursuit. Deze films, die opvallen ondanks de beperkte technische middelen, onderscheiden zich meteen doordat de jonge kunstenaar ze helemaal alleen maakt. Ze vertolkt zelf alle personages voor de camera om ze vervolgens te doen interageren. Ze speelt handig met shot en tegenshot, op een en dezelfde plaats. Emoties en relaties worden aanvankelijk enkel uitgedrukt met mimiek, bewegingen en houdingen. Eenmaal dat dialogen hun opwachting maken in haar filmografie, nemen ze een steeds belangrijkere rol in. Dat blijkt niet alleen in Le Banquet (2016), gemaakt als resident bij het HISK, maar ook in L’Archipel du moi en Inner Landscape, allebei uit 2018.

In de tentoonstelling wordt een tiental van haar werken uit de voorbije 15 jaar getoond: van haar eerste stille films tot haar laatste werk, een productie door het MACS. De tentoonstelling bevat ook een opname van de performance Bonheur Entrepreneur (2021) en het publiek krijgt de kans om zelf actief deel te nemen in een spel van dialogen (Le Banquet, performance). De voornaamste maatschappelijke motieven in het werk van Ariane Loze komen er aan bod. Ze behandelt die met haar kenmerkende satirische stijl: mondaine smalltalk, managertaal, innerlijke stemmen of politieke traktaten (Il Principe van Machiavelli wordt geciteerd in L’Archipel du moi). Als slot van het retrospectieve parcours heeft de kunstenaar zich laten inspireren door een tekst met een link naar het industriële verleden van Grand-Hornu: Énergie et équité van Ivan Illich, een politiek ecologisch denker. Dit essay uit 1973 is een voorloper van de globale crisis waarin we ons nu bevinden. Het waarschuwde toen al voor de impact van ons consumptiegedrag en onze energieproductie op de samenleving. Een halve eeuw later kaart de kunstenaar deze kwestie, die meer dan ooit van cruciaal belang is, aan in een nieuwe video-installatie.

Ariane Loze is geboren in 1988. Ze leeft en werkt in Brussel.

Praktische informatie

MACS – Museum voor Eigentijdse Kunsten van de Federatie Wallonië-Brussel

Bijzonder werelderfgoed

Het MACS is gelegen op de oude mijnsite van Grand-Hornu, hoge plaats van het Europees industrieel erfgoed en sinds 2012 geclassificeerd als werelderfgoed!

Sinds zijn opening heeft het museum vrijwel één miljoen bezoekers mogen verwelkomen, 75 tentoonstellingen georganiseerd en voor de promotie van talrijke kunstenaars afkomstig uit de Federatie Wallonië-Brussel gezorgd.

Dank zij grote international kunstenaars zoals Anish Kapoor, Christian Boltanski, Giuseppe Penone of nog Tony Oursler, die er hun eerste voorname expo in België georganiseerd hebben, geniet het MACS voortaan van een uitstekende reputatie ver buiten onze grenzen.

LPersonen met specifieke behoeften

Bezorgd om ieders museum te zijn, ontwikkelt MACS een humanistisch beleid met de hulp van gespecialiseerde verenigingen die het begeleiden in haar aanpak. Zo is er een specifieke mediationaanpak ontwikkeld voor blinden en slechtzienden. Het is gebaseerd op specifieke materiële hulpmiddelen zoals modellen, thermovormen, muzikale fragmenten, teksten in braille en op het gevoelige commentaar van de gids die de groep begeleidt. Het museum organiseert ook rondleidingen aangepast voor verstandelijk gehandicapten.

JScholen

Dompel uw studenten onder voor een bezoek aan hedendaagse kunst. Het MACS-team voor culturele diensten onderzoekt, bedenkt en implementeert de meest geschikte vormen van bemiddeling voor elke nieuwe tentoonstelling. Vergeet niet dat het museum elke 1e woensdag van de maand gratis is voor het schoolpubliek.

lVoir l'offre

MBedrijven

Op zoek naar een originele en bijzondere plek voor de organisatie van een congres, een teambuilding, een werkdag …? De Grand-Hornu is voor jou! Voormalige mijnsite die door UNESCO is geclassificeerd als werelderfgoed van de mensheid, nu omgebouwd tot een plek die volledig is gewijd aan hedendaagse creatie, Le Grand-Hornu biedt vele formules met of zonder een tentoonstellingsbezoek. Ter plaatse profiteert u ook van een restaurant, een park van meer dan 4 hectare en een grote parkeerplaats.

lVoir l'offre

OGroepen

De MACS nodigt je uit om een ​​duik te nemen in hedendaagse kunst, in het hart van de historische site van Grand-Hornu, geclassificeerd als werelderfgoed van de mensheid door UNESCO. Ontdek al onze aanbiedingen voor groepen en boek uw bezoek.

lVoir l'offre

3 B

Informations pratiques

MACS – Museum voor Eigentijdse Kunsten van de Federatie Wallonië-Brussel

Rue Sainte-Louise 82
7301 Hornu

  • Des musées à vivre en famille!label marmaille
  • Wallonie Destination Qualitélabel Wallonie destination qualité
  • Réductions pour les publics précariséslabel velo

Autres événements dans le même thème