Gaillard & Claude zijn kritische waarnemers die zich amuseren met de maatschappelijke fantasie van deze tijd. Sinds zijn ontstaan in het begin van de jaren 2000 maakt dit Franse kunstenaarsduo kunst die op absurde wijze intrusief is en draait rond poëtische gebeurtenissen. Hun kunst zou de burleske geluidsfilms van Jacques Tati een postmodernistisch kleedje aangemeten hebben, met als doel om – achter onze symptomen van een ‘kater’ – de contradictorische verboden bloot te leggen. Van een gipsen sculptuur tot een bas-reliëf in polyurethaan, van gemarmerd papier tot textieldruk, via elektronische muziek of het regisseren van hun eigen theaterstukken: de veelzijdige werkwijze van het duo is coherent omdat al hun culturele referenties baden in eenzelfde uniek ‘cultureel magma’, waar de verwarring van ruimte de maat der dingen is, zoals de tegenstrijdigheid van tijd. Door verzamelingenleer uit de wiskunde toe te passen op esthetiek, heeft Gaillard & Claude zich bekwaamd in de subtiele kunst van het dubbelzinnige en het suggestieve, paradoxale verwantschappen en ongehoorde kruisingen, wetenschappelijke formules en volkse uitdrukkingen. De tentoonstelling in het MACS is opgevat als een eerste retrospectief parcours in België sinds het duo zich in Brussel gevestigd heeft in 2008, en bundelt de essentie van hun kunstpraktijk aan de hand van drie ensembles: Le Groupe et La Famille (2010), Orchestra (2015) en Baloney! (2020).
Praktische info (Uren, tarieven, etc.)
MACS – Museum voor Eigentijdse Kunsten van de Federatie Wallonië-Brussel, Rue Sainte-Louise 82 7301 Hornu MACS – Museum voor Eigentijdse Kunsten van de Federatie Wallonië-BrusselGaillard & Claude zijn kritische waarnemers die zich amuseren met de maatschappelijke fantasie van deze tijd. Sinds zijn ontstaan in het begin van de jaren 2000 maakt dit Franse kunstenaarsduo kunst die op absurde wijze intrusief is en draait rond poëtische gebeurtenissen. Hun kunst zou de burleske geluidsfilms van Jacques Tati een postmodernistisch kleedje aangemeten hebben, met als doel om – achter onze symptomen van een ‘kater’ – de contradictorische verboden bloot te leggen. Van een gipsen sculptuur tot een bas-reliëf in polyurethaan, van gemarmerd papier tot textieldruk, via elektronische muziek of het regisseren van hun eigen theaterstukken: de veelzijdige werkwijze van het duo is coherent omdat al hun culturele referenties baden in eenzelfde uniek ‘cultureel magma’, waar de verwarring van ruimte de maat der dingen is, zoals de tegenstrijdigheid van tijd. Door verzamelingenleer uit de wiskunde toe te passen op esthetiek, heeft Gaillard & Claude zich bekwaamd in de subtiele kunst van het dubbelzinnige en het suggestieve, paradoxale verwantschappen en ongehoorde kruisingen, wetenschappelijke formules en volkse uitdrukkingen. De tentoonstelling in het MACS is opgevat als een eerste retrospectief parcours in België sinds het duo zich in Brussel gevestigd heeft in 2008, en bundelt de essentie van hun kunstpraktijk aan de hand van drie ensembles: Le Groupe et La Famille (2010), Orchestra (2015) en Baloney! (2020).
Praktische info (Uren, tarieven, etc.)