k Retour

Expo “Karin Borghouts. Paris Impasse”

04/06/2022 h 18/09/2022 F Rajouter au calendrier 2022-06-04 2022-09-18 Europe/London Expo “Karin Borghouts. Paris Impasse”

Tussen 2011 en 2021 maakte de Belgische fotograaf Karin Borghouts een overzicht in beelden van de doodlopende steeg- jes van Parijs, dankzij een kunstenaarsresidentie die de Vlaamse Gemeenschap haar in 2015 toekende.

Parijs is met meer dan 20.000 inwoners per vierkante kilometer de dichtstbevolkte stad van Europa en telt meer dan 600 doodlopende straten. Karin Borghouts zette zich aan een methodische inventarisering, arrondissement per arrondissement, van de doodlopende straatjes van Parijs en fotografeerde zo bijna 400 ‘impasses’, met voor elke foto de volgende eisen: technisch werk in de donkere kamer, een constante positie van de horizonlijn, een strakke compositie, de afwezigheid van mensen.

Karin Borghouts (Kapellen, 1959) studeerde schilder- en beeldhouwkunst, werkte als grafisch vor- mgever en ontpopte zich later tot fotograaf waarbij ze deze andere disciplines in haar fotografie integreerde. Zij is vooral bekend door haar foto’s van gebouwen en interieurs, plaatsen in de pu- blieke ruimte en musea. Deze worden als een scène getoond waar de menselijke figuur afwezig is. Zij werkt aan eigen projecten en vervult opdrachten voor musea, culturele instellingen, overheden, architecten en uitgevers. Het huis is haar meest beklijvende kunstproject waarin ze de verbrande interieurs van haar ouderlijk huis in beeld bracht. In 2005 ontving zij de prestigieuze foto-opdracht ‘European Eyes on Japan’. Zij was in 2012-2013 stadsfotograaf van Antwerpen. Ook brengt zij vanaf 2011 als werffotograaf de renovatie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen in beeld. Zij heeft tal van solo- en groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland en diverse publicaties op haar actief waaronder The House, Paris Impasse, Vincent was here et Antwerpen Stad verbeeld. Werken van haar bevinden zich onder andere in de collectie van de fotomusea te Antwer- pen en Charleroi, in MAS Antwerpen en STAM Gent en in de kunstcollectie van de Universiteit Antwerpen.

Foto: Villa Letellier, Paris. De la série Paris Impasse. © Karin Borghouts

Praktische informatie

Fotografiemuseum, Avenue Paul Pastur 11 6032 Charleroi Fotografiemuseum

Tussen 2011 en 2021 maakte de Belgische fotograaf Karin Borghouts een overzicht in beelden van de doodlopende steeg- jes van Parijs, dankzij een kunstenaarsresidentie die de Vlaamse Gemeenschap haar in 2015 toekende.

Parijs is met meer dan 20.000 inwoners per vierkante kilometer de dichtstbevolkte stad van Europa en telt meer dan 600 doodlopende straten.
Karin Borghouts zette zich aan een methodische inventarisering, arrondissement per arrondissement, van de doodlopende straatjes van Parijs en fotografeerde zo bijna 400 ‘impasses’, met voor elke foto de volgende eisen: technisch werk in de donkere kamer, een constante positie van de horizonlijn, een strakke compositie, de afwezigheid van mensen.

Karin Borghouts (Kapellen, 1959) studeerde schilder- en beeldhouwkunst, werkte als grafisch vor- mgever en ontpopte zich later tot fotograaf waarbij ze deze andere disciplines in haar fotografie integreerde. Zij is vooral bekend door haar foto’s van gebouwen en interieurs, plaatsen in de pu- blieke ruimte en musea. Deze worden als een scène getoond waar de menselijke figuur afwezig is. Zij werkt aan eigen projecten en vervult opdrachten voor musea, culturele instellingen, overheden, architecten en uitgevers. Het huis is haar meest beklijvende kunstproject waarin ze de verbrande interieurs van haar ouderlijk huis in beeld bracht. In 2005 ontving zij de prestigieuze foto-opdracht ‘European Eyes on Japan’. Zij was in 2012-2013 stadsfotograaf van Antwerpen. Ook brengt zij vanaf 2011 als werffotograaf de renovatie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen in beeld. Zij heeft tal van solo- en groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland en diverse publicaties op haar actief waaronder The House, Paris Impasse, Vincent was here et Antwerpen Stad verbeeld. Werken van haar bevinden zich onder andere in de collectie van de fotomusea te Antwer- pen en Charleroi, in MAS Antwerpen en STAM Gent en in de kunstcollectie van de Universiteit Antwerpen.

Foto: Villa Letellier, Paris. De la série Paris Impasse. © Karin Borghouts

Praktische informatie

Fotografiemuseum

Evolutie en creativiteit van de fotografie

Sinds de uitbreiding van het neogotische karmelietenklooster, is het Fotografiemuseum het meest omvangrijke en één van de belangrijkste fotografiemusea in Europa. De permanente verzamelingen en de tijdelijke tentoonstellingen tonen het avontuur van de fotografie, vanaf de uitvinding tot de hedendaagse creativiteit. Er worden educatieve activiteiten voor alle leeftijden georganiseerd. Het museum heeft bovendien een bibliotheek, een boetiek en het Museumcafé met uitzicht op een park.

MBedrijven

Ben je op zoek naar een uitzonderlijke omgeving voor het organiseren van een evenement? Het Fotografiemuseum voldoet aan uw wensen door ontvangstruimten met een capaciteit van 20 tot 200 personen aan te bieden.

Het museum heeft een gespecialiseerde bibliotheek met meer dan 10.000 boeken, een conferentie- en projectiezaal, kinderateliers, een boetiek en het “Café du musée” met een zicht op een prachtig park.

Het Fotografiemuseum biedt ook verschillende ontvangstruimtes voor zakelijke evenementen met of zonder culturele bezoeken.

lVoir l'offre

LPersonen met specifieke behoeften

Deelname aan een ontdekkingsworkshop voor verstandelijke handicaps.

Tijdens dit workshopbezoek, verzonnen voor de intellectuele tekortkoming, stellen we de deelnemers voor om ons door de museumzalen te volgen om samen de specificiteiten van het fotografische medium te ontdekken. De leidraad van het bezoek is de ontdekking van de camera, de werking en toe-eigening ervan door sommige kunstenaars.
In deze context stellen wij voor om hetvolgende te beleven:
– Een zoom op het ontdekkingsparcours waardoor bezoekers de werking van de camera kunnen ontdekken en ervaren.
– Een close-up van enkele van onze foto’s in de permanente collecties.
– De ontwikkeling in de donkere kamer beoefenen dankzij het fotogram.

Rondleiding voor slechtzienden.
De gidsen stemmen de rondleidingen van de permanente collecties en tijdelijke tentoonstellingen af ​​op slechtzienden en blinden. Het aanraken van beelden, het waarnemen van hun tekeningen, het verkennen van onderwerpen, het manipuleren van apparaten … maakt het mogelijk om beelden op een bevoorrechte manier te vatten. Via hun opmerkingen en beschrijvingen zullen zij u een selectie van foto’s uit onze collecties en tentoonstellingen laten zien.
Duur 2 uur.
Rondleiding in groep van minstens 5 personen en maximum 8 personen niet of visueel gehandicapt (de gidsen zijn gratis).

lVoir l'offre

OGroepen

Rondleidingen:
Door middel van collecties, tijdelijke tentoonstellingen en de ontdekkingsroute, zijn de historische of thematische rondleidingen in het Fotografiemuseum gebaseerd op dialoog en zijn ze bedoeld om uitwisseling te stimuleren. Ze passen zich aan de leeftijd en het niveau van de deelnemers aan. Een kunsthistoricus-gids of een foto-animator, getraind in beeldanalyse, stelt de rondleiding samen volgens de wensen van de groep en leidt elk om de foto’s te observeren en de elementen te identificeren die hen in staat stellen om om de boodschap te begrijpen. Om de rijkdom en diversiteit van fotografie te helpen waarderen, worden jonge mensen, tieners en volwassenen aangemoedigd om een ​​beeld waar te nemen, te analyseren, te decoderen: een goede manier om de kritische zin te ontwaken!

lVoir l'offre

JScholen

Workshopbezoeken (kleuter-, lager, secundair en hoger):
De workshoprondleidingen combineren een rondleiding met een praktische workshop met behulp van film en / of digitale fotografie. Ze zijn, zoals de klassieke rondleidingen, voor iedereen bedoeld en zijn aangepast aan de leeftijd, eisen en het niveau van de deelnemers. Het is de ideale formule om fotografie te waarderen in zijn vele facetten, dat wil zeggen als een historisch ondersteunend, esthetisch en materieel object. Om het kritisch gevoel van het beeld te ontwikkelen, observeren, ontdekken, verwonderen en leren terwijl je je handen uit de mouwen steekt!

lVoir l'offre

6 B

Informations pratiques

Fotografiemuseum

Avenue Paul Pastur 11
6032 Charleroi

  • Des musées à vivre en famille!label marmaille
  • Wallonie Destination Qualitélabel Wallonie destination qualité
  • Classification des attractions en Wallonie (3)3 soleils
  • Réductions pour les publics précariséslabel velo