Variaties op papier : Jean Gaspar, Helena van Damme en Suzanne Valadon.
"Variaties op papier" is een tentoonstelling die begint met een eenvoudig en oeroud medium: papier. Het biedt kunstenaars een breed scala aan gebruiksmogelijkheden om hun creativiteit tot uiting te brengen. Aan de hand van het werk van drie van hen worden in deze tentoonstelling drie verschillende technieken voorgesteld.
Jean Gaspar (1861-1931) als beeldhouwer van dierlijke genialiteit, aan wie het museum gedeeltelijk is gewijd, werkte vooral in de laatste jaren van zijn leven met potloden en droeg ze op aan familieleden of vrienden. Sommige van de meer geslaagde tekeningen zijn een eerbetoon aan zijn talent om de levendigheid en beweging van het dier vast te leggen.
Zijn jongere broer Charles (1871-1950) was een groot kunstverzamelaar. In de collecties die bij zijn dood aan de Stad Aarlen zijn nagelaten, bevindt zich de Suite van 18 originele platen van Suzanne Valadon, gegraveerd van 1895 tot 1910, met een voorwoord en een essay over de catalogus van het gegraveerde werk van de kunstenaar door Claude-Roger MARX, gedrukt in 75 exemplaren en gesigneerd door de kunstenaar. Suzanne Valadon (1865-1938) was een Franse kunstenares die vaak de groten van Montmartre bezocht. Zij was ook de eerste vrouw die werd toegelaten tot de Société Nationale des beaux-arts (1894). Als perfectioniste kan zij verschillende jaren aan haar schilderijen werken alvorens ze tentoon te stellen.
Tenslotte ontdekken we dankzij de schenking van haar nichtje in 1956 het zeer kleurrijke werk van Hélène Van Damme. In de tentoonstelling kunt u buitengewone pastels, uitgevoerd met delicatesse en precisie, bewonderen. De dochter van de gouverneur van de provincie Luxemburg, die in 1833 werd geboren en in 1884 overleed, gaf zowel in haar stillevens als in haar portretten blijk van een talent voor pastelschilderen.
Gaspar Museum, Rue des Martyrs 16 6700 Arlon Gaspar MuseumVariaties op papier : Jean Gaspar, Helena van Damme en Suzanne Valadon.
“Variaties op papier” is een tentoonstelling die begint met een eenvoudig en oeroud medium: papier. Het biedt kunstenaars een breed scala aan gebruiksmogelijkheden om hun creativiteit tot uiting te brengen. Aan de hand van het werk van drie van hen worden in deze tentoonstelling drie verschillende technieken voorgesteld.
Jean Gaspar (1861-1931) als beeldhouwer van dierlijke genialiteit, aan wie het museum gedeeltelijk is gewijd, werkte vooral in de laatste jaren van zijn leven met potloden en droeg ze op aan familieleden of vrienden. Sommige van de meer geslaagde tekeningen zijn een eerbetoon aan zijn talent om de levendigheid en beweging van het dier vast te leggen.
Zijn jongere broer Charles (1871-1950) was een groot kunstverzamelaar. In de collecties die bij zijn dood aan de Stad Aarlen zijn nagelaten, bevindt zich de Suite van 18 originele platen van Suzanne Valadon, gegraveerd van 1895 tot 1910, met een voorwoord en een essay over de catalogus van het gegraveerde werk van de kunstenaar door Claude-Roger MARX, gedrukt in 75 exemplaren en gesigneerd door de kunstenaar. Suzanne Valadon (1865-1938) was een Franse kunstenares die vaak de groten van Montmartre bezocht. Zij was ook de eerste vrouw die werd toegelaten tot de Société Nationale des beaux-arts (1894). Als perfectioniste kan zij verschillende jaren aan haar schilderijen werken alvorens ze tentoon te stellen.
Tenslotte ontdekken we dankzij de schenking van haar nichtje in 1956 het zeer kleurrijke werk van Hélène Van Damme. In de tentoonstelling kunt u buitengewone pastels, uitgevoerd met delicatesse en precisie, bewonderen. De dochter van de gouverneur van de provincie Luxemburg, die in 1833 werd geboren en in 1884 overleed, gaf zowel in haar stillevens als in haar portretten blijk van een talent voor pastelschilderen.