De tentoonstelling Uit liefhebberij. De grote en kleine geschiedenis van de amateurfotografie werd gemaakt in samenwerking met La Conserverie en de collectie van Michel F. David (Les Éditions Sur la Banquise). Ze schetst, zonder volledig te willen zijn, de grote momenten uit de geschiedenis van de amateurfotografie door te focussen op het familieportret en de anekdotes die daarmee samengaan.
Vanaf de eerste Kodak-foto’s, over een rijke collectie van autochrome foto’s, tot panoramafoto’s, archieven van schilders of leden van fotoverenigingen, kleine en universele familieanekdotes, onhandige beelden, nonchalante beelden of beelden waaruit een sentimentele gehechtheid blijkt: ongeveer 250 foto’s die de tijd en de vergetelheid hebben getrotseerd hangen aan de muren van het museum. Parallel daarmee is er een ruimte met een selectie van hedendaagse kunste naars die een beroep doen op de amateurfotografie in hun creatieve proces.
De amateurfotografie, anoniem en van iedereen, was lang het ondergeschoven kindje van de fotografie, maar kreeg de voorbije tientallen jaren toch haar adelbrieven – via publicaties of tentoonstellingen. Het Fotografiemuseum van Charleroi zette ze trouwens herhaaldelijk in de schijnwerpers met tentoonstel- lingen zoals Le temps retrouvé (2002), Quelque chose (2009) en ook L’échappée belle (2013). Bijna tien jaar later wilde het museum opnieuw een tentoonstelling aan de amateurfotografie wijden en daarin de schenkingen die de museumcol- lectie dagelijks verrijken in de verf zetten.
Foto : Anoniem, ca 1910. © Coll. Michel F. David
Fotografiemuseum, Avenue Paul Pastur 11 6032 Charleroi FotografiemuseumDe tentoonstelling Uit liefhebberij. De grote en kleine geschiedenis van de amateurfotografie werd gemaakt in samenwerking met La Conserverie en de collectie van Michel F. David (Les Éditions Sur la Banquise). Ze schetst, zonder volledig te willen zijn, de grote momenten uit de geschiedenis van de amateurfotografie door te focussen op het familieportret en de anekdotes die daarmee samengaan.
Vanaf de eerste Kodak-foto’s, over een rijke collectie van autochrome foto’s, tot panoramafoto’s, archieven van schilders of leden van fotoverenigingen, kleine en universele familieanekdotes, onhandige beelden, nonchalante beelden of beelden waaruit een sentimentele gehechtheid blijkt: ongeveer 250 foto’s die de tijd en de vergetelheid hebben getrotseerd hangen aan de muren van het museum. Parallel daarmee is er een ruimte met een selectie van hedendaagse kunste naars die een beroep doen op de amateurfotografie in hun creatieve proces.
De amateurfotografie, anoniem en van iedereen, was lang het ondergeschoven kindje van de fotografie, maar kreeg de voorbije tientallen jaren toch haar adelbrieven – via publicaties of tentoonstellingen. Het Fotografiemuseum van Charleroi zette ze trouwens herhaaldelijk in de schijnwerpers met tentoonstel- lingen zoals Le temps retrouvé (2002), Quelque chose (2009) en ook L’échappée belle (2013). Bijna tien jaar later wilde het museum opnieuw een tentoonstelling aan de amateurfotografie wijden en daarin de schenkingen die de museumcol- lectie dagelijks verrijken in de verf zetten.
Foto : Anoniem, ca 1910. © Coll. Michel F. David