Scladina Grot – Archeologisch centrum

Een site met internationale bekendheid

De Scladina grot is genesteld tussen Andenne en Namen, en was een doorgangsplaats van de Neanderthalers tienduizenden jaren geleden.

Meer dan 20.000 fragmenten van vuursteengereedschap bevinden zich tussen duizenden prehistorische dierenbotten die ter plaatse zijn achtergelaten door deze mannen uit een ander tijdperk.

Vandaag opent de grot zijn deuren om één ​​van de enige prehistorische vindplaatsen in België te ontdekken waar nog steeds opgravingen plaatsvinden: een unieke kans dus! Onder begeleiding van een ervaren gids of uitgerust met een tablet in volledige autonomie, zullen bezoekers niet alleen de buitengewone levensstijl van deze nomadische jagers ontdekken, maar ook de verschillende facetten van de moderne archeologie die toelaten de Prehistorie beter te vatten.

Scladina bezoeken betekent het beroep van archeoloog begrijpen, tussen geschiedenis en wetenschap, maar ook onze ogen openen voor een oude mensheid, met respect en nederigheid.

OGroepen

Het bezoek van de Scladina site is flexibel, gaande van een bezoek van 1u30 tot activiteiten die 4 uur kunnen duren. De begeleiders passen zich aan verschillende doelgroepen binnen éénzelfde groep aan. De groepsprogramma’s bestaan ​​altijd uit een bezoek aan de grot gekoppeld aan één of meer activiteiten van elk ongeveer 1 uur.

Op het programma:

  1. Bezoek aan de Scladina-grot en zijn opgravingsplaats

Observatie van de omgeving: vorming van een grot, ontdekking van graafwerkzaamheden, wetenschappelijke technieken gerelateerd aan archeologie en sporen achtergelaten door de Neanderthaler.

  1. Prehistorische jacht

Door het manipuleren van verschillende replica’s van prehistorische jachtwapens en andere experimenten zullen de bezoekers bewust worden van de moeilijkheid om zich te voeden ten tijde van de jagers en de plukkers.

  1. Paleontologieworkshop

Door de analyse, observatie en manipulatie van prehistorische dierenresten, zullen bezoekers het beroep van de paleontoloog ontdekken en de aanwezige fauna in Scaldina tijdens de prehistorie analyseren.

  1. Mythen en geloofsovertuigingen

De geloofsovertuigingen van de Prehistorische Mens zijn nog steeds een raadsel voor de moderne mens. Geïnspireerd door voorbeelden van grotschilderingen uit het Laatpaleolithicum en een goede dosis hypothese, zullen bezoekers hun eigen schilderij moeten maken met water en natuurlijke pigmenten ten einde hun muurfresco te verwezenlijken. Een artistieke workshop maar ook een gelegenheid voor debat en een goede ideeënuitwisseling!

JScholen

Het bezoek van de site van Scladina is flexibel in functie van de behoeften en wensen van de leraren, gaande van een bezoek van 1u30 tot activiteiten die 4 uur kunnen duren. Alle animaties zijn beschikbaar voor klas 4 en 5 en voor het begin van de middelbare school. Desondanks kunnen we de vraag aanpassen aan de middelbare scholen en zelfs aan kleuterscholen, de begeleiders passen zich aan het schoolniveau aan.
Om effectief te willen reageren op het schoolcurriculum, werden de animaties ontworpen in verband met de officiële vaardigheden.

Op het programma …

  1. Bezoek aan de Scladina-grot en zijn opgravingsplaats

Observatie van de omgeving: vorming van een grot, implantatie in het landschap, actie van water op de rots, vorming van stalagmieten, …

Ontdekking van graafwerkzaamheden en sporen achtergelaten door de Neanderthaler. Manipulatie van overblijfselen, sensorische ontdekking …

  1. Prehistorische jacht

Door manipulaties van verschillende replica’s van prehistorische jachtwapens en andere experimenten zullen de leerlingen bewust worden van de moeilijkheid om zich te voeden ten tijde van de jagers en de plukkers.

  1. Workshop paleontologie

Door analyse en waarneming van prehistorische dierenoverblijfselen, zullen de leerlingen de verschillende voedselpatronen en de in het wild levende diersoorten ontdekken die in Scladina aanwezig waren tijdens de prehistorie.

  1. Mythen en geloofsovertuigingen

Hoe het mystieke gedrag vatten van de man uit het verleden? De prehistorische mens had dezelfde zorgen als wij. Wat gebeurt er met ons na de dood? Zijn er godheden gerelateerd aan de natuurelementen? Zijn de grotschilderijen het bewijs van een geloof? De leerlingen moeten hun eigen verf maken (pigment malen, een bindmiddel toevoegen) en hun dierentotem schilderen, symbool van hun stam! Een artistieke workshop maar ook een gelegenheid voor debat en een uitstekende ideeënuitwisseling.

  1. De uitvindingen van de prehistorie

Drie teams, drie periodes van de prehistorie, drie soorten mensachtigen en een veelheid aan ontdekkingen!

Elk team wordt uitgenodigd om een ​​korte film te bekijken over drie soorten mensachtigen: de Neanderthal, de Cro-Magnon en de Sapiens. Vervolgens moeten studenten objecten kopen, echt of geïllustreerd, die overeenkomen met de mensachtige die ze vertegenwoordigen. Het team zal dan een minitentoonstelling organiseren die ze aan de andere studenten moeten voorstellen en hun keuzes toelichten. Het doel: uitvindingen en ontdekkingen in chronologische volgorde overhandigen en zo de specificiteit van elk onder hen ontdekken!

  1. Overgeleverd bezoek

Dit bezoek, speciaal ontworpen voor kinderen (tussen 4 en 7 jaar), op sprookjeswijze voorgesteld, vertelt het verhaal van Ragga, een kleine Neanderthaler die in de buurt van de grot woont. De ontdekking gaat verder met een kort bezoek aan de grot waar de toespraak wordt aangepast.

lVoir l'offre

MBedrijven

Het archeologisch centrum kan zich aanpassen aan elk groepsverzoek. Bedrijven moeten niet aarzelen om contact op te nemen met de bemiddelingsdienst voor een offerte op maat! Het team zal proberen aan de verwachtingen te voldoen volgens de logistieke beperkingen van de site.

KFamilies

Tijdens de schoolvakanties (van april tot het laatste weekend van oktober) worden éénmalige activiteiten georganiseerd met een “pack” dat een leuke activiteit (jagen, schilderen of paleontologie) combineert met een grotbezoek. Deze activiteiten worden georganiseerd mits een voorafgaande reservering om een ​​groep van maximaal 25 verschillende familieleden te vormen.

Voor informatie aangaande deze mogelijkheden kunnen bezoekers onze Facebook-pagina en/ of onze website volgen.

Rondleidingen op maat, gebaseerd op het “groepsprogramma”, kunnen worden georganiseerd op reservatie voor één enkel gezin voor een pakket van 15 personen.

PSenioren

Het archeologisch centrum kan zich aanpassen aan elk groepsverzoek. Senioren zijn duidelijk geen uitzondering! Hoewel de grot alleen toegankelijk is via een pad van 170 meter lang, met een aanzienlijk hoogteverschil, moet dit soort publiek niet aarzelen om contact op te nemen met de bemiddelingsdienst voor een op maat gemaakt aanbod! Het team zal proberen aan de verwachtingen te voldoen in overeenstemming met de logistieke beperkingen van de site en de profielen van de deelnemers.

LPersonen met specifieke behoeften

De grot is bereikbaar via een pad van 170 meter lang dat een aanzienlijk hoogteverschil kent en niet geschikt is voor de PBM. Het centrum is moeilijk toegankelijk voor mensen die zich niet makkelijk kunnen verplaatsen en helaas niet bereikbaar voor mensen in een rolstoel.

Voor andere soorten handicaps, zoals slechtzienden of slechthorenden, worden aangepaste Programma’s voor groepen op aanvraag aangeboden.

3 B

Informations pratiques

Scladina Grot – Archeologisch centrum

Rue Fond des Vaux 339D
5300 Andenne (Sclayn)

  • Réductions pour les publics précariséslabel velo

Autres musées dans la région