7 Zonden is een reis in zeven schilderijen van een grote renaissanceschilder en een hedendaagse kunstenaar. Hun opvattingen over zonden worden vergeleken en gebruikt om menselijke ondeugden op te roepen. Elke zaal legt een zonde uit en illustreert die met symbolische voorwerpen, en een bordspel stelt de bezoekers in staat de zojuist verworven kennis te recapituleren.
Pierre Breughel en Amandine Urruty - dit zijn de kunstenaars die de rode draad van de tentoonstelling vormen - vertellen elk over hun tijd. Breughel richt zich tot het volk en gebruikt daarvoor de beeldtaal die al in de Middeleeuwen was ontwikkeld. Urruty laat zich hierdoor inspireren en voegt er de 21e-eeuwse toets aan toe door zijn werken te vullen met popcultuurreferenties, ook geïnspireerd door zijn jeugdboeken, de prentenboeken met verborgen voorwerpen, zoals de beroemde reeks die in 1987 begon, Où est Charlie.
De Zeven (Hoofd-) Zonden zijn verbonden met de katholieke godsdienst; ze werden in 1215 vastgesteld tijdens het Vierde Lateraanse Concilie. Maar deze officiële erkenning is slechts de voortzetting van een lange evolutie: reeds in de 5e eeuw vermeldt een oosterse monastieke stroming de belangrijkste ondeugden, die dan acht tellen. De angst voor de gevolgen van ons slechte gedrag wordt geïllustreerd door helse visioenen, monsters en duivels, spoken, mishandelde lichamen en fictieve personages. Religie of moraal evolueren, maar het besef van het kwaad - soms "zonde" genoemd - blijft aanwezig in de mens, of hij nu verankerd is in een religie of niet.
Aqualaine, rue de la Chapelle 30 B – 4800 Verviers Aqualaine7 Zonden is een reis in zeven schilderijen van een grote renaissanceschilder en een hedendaagse kunstenaar. Hun opvattingen over zonden worden vergeleken en gebruikt om menselijke ondeugden op te roepen. Elke zaal legt een zonde uit en illustreert die met symbolische voorwerpen, en een bordspel stelt de bezoekers in staat de zojuist verworven kennis te recapituleren.
Pierre Breughel en Amandine Urruty – dit zijn de kunstenaars die de rode draad van de tentoonstelling vormen – vertellen elk over hun tijd. Breughel richt zich tot het volk en gebruikt daarvoor de beeldtaal die al in de Middeleeuwen was ontwikkeld. Urruty laat zich hierdoor inspireren en voegt er de 21e-eeuwse toets aan toe door zijn werken te vullen met popcultuurreferenties, ook geïnspireerd door zijn jeugdboeken, de prentenboeken met verborgen voorwerpen, zoals de beroemde reeks die in 1987 begon, Où est Charlie.
De Zeven (Hoofd-) Zonden zijn verbonden met de katholieke godsdienst; ze werden in 1215 vastgesteld tijdens het Vierde Lateraanse Concilie. Maar deze officiële erkenning is slechts de voortzetting van een lange evolutie: reeds in de 5e eeuw vermeldt een oosterse monastieke stroming de belangrijkste ondeugden, die dan acht tellen. De angst voor de gevolgen van ons slechte gedrag wordt geïllustreerd door helse visioenen, monsters en duivels, spoken, mishandelde lichamen en fictieve personages. Religie of moraal evolueren, maar het besef van het kwaad – soms “zonde” genoemd – blijft aanwezig in de mens, of hij nu verankerd is in een religie of niet.