De tentoonstelling Diableries, georganiseerd in het kader van het project The circus we are, biedt een onderdompeling in het boeiende universum van de duivel, een emblematische figuur in onze collectieve verbeelding. Nu eens een afzichtelijk en angstaanjagend wezen, dan weer een verleidelijke en betoverende verleidster, heeft de duivel eeuwenlang evenveel angst aangejaagd als gefascineerd. Dit raadselachtige wezen, dat sluwheid en finesse gebruikt om de geesten te corrumperen en in verzoeking te brengen, vormt een permanente bedreiging voor de redding van de zielen. Diableries bevraagt de verhouding van de mens tot de duivel in de Middeleeuwen en in de moderne tijd en, ruimer gezien, bevraagt onze eigen verhouding tot de duivel, aan de hand van verschillende thema's, van theater tot muziek, spel en dans, allemaal activiteiten en praktijken met een soms onvermoede duivelse inslag. De expo geeft ook een beeld van hen die vroeger als volgelingen van de duivel werden beschouwd: demonen en heksen, maar ook acrobaten, oplichters en andere jongleurs. Zo belicht Diableries, aan de hand van een selectie prestigieuze werken uit particuliere collecties en grote musea, de plaats die de duivel ooit in de beeldende kunst innam, door middel van schilderijen, beeldhouwwerken, gravures en andere meer ongewone voorwerpen. De beroemde Bruiloftsdans van Pieter II Bruegel wordt geassocieerd met een groep werken gesigneerd door enkele van de grootste namen van de Noordelijke Renaissance, waaronder Albrecht Dürer, Hans Baldung Grien en Lucas Cranach. De werken van Jheronimus Bosch, Pieter Bruegel de Oude en hun epigonen komen ook aan bod, en openen de deuren naar verbluffende werelden bevolkt door een myriade van hybride demonische wezens, die eerder amusant dan echt angstaanjagend zijn. Nieuwe muzikale creaties, gecombineerd met originele digitale apparaten, versterken het bezoek voor een unieke ervaring.
Wetenschappelijk curator: Gaylen VANKAN, F.R.S.-FNRS kandidaat (ULiège - Unité de recherche sur le Moyen Âge et la première modernité) - Dr. Julien DE VOS, conservator-coördinator van het TreM.a-Musée des Arts anciens du Namurois.
TreM.a – Museum van oude Kunsten, Rue de Fer 24 5000 Namur TreM.a – Museum van oude KunstenDe tentoonstelling Diableries, georganiseerd in het kader van het project The circus we are, biedt een onderdompeling in het boeiende universum van de duivel, een emblematische figuur in onze collectieve verbeelding. Nu eens een afzichtelijk en angstaanjagend wezen, dan weer een verleidelijke en betoverende verleidster, heeft de duivel eeuwenlang evenveel angst aangejaagd als gefascineerd. Dit raadselachtige wezen, dat sluwheid en finesse gebruikt om de geesten te corrumperen en in verzoeking te brengen, vormt een permanente bedreiging voor de redding van de zielen.
Diableries bevraagt de verhouding van de mens tot de duivel in de Middeleeuwen en in de moderne tijd en, ruimer gezien, bevraagt onze eigen verhouding tot de duivel, aan de hand van verschillende thema’s, van theater tot muziek, spel en dans, allemaal activiteiten en praktijken met een soms onvermoede duivelse inslag.
De expo geeft ook een beeld van hen die vroeger als volgelingen van de duivel werden beschouwd: demonen en heksen, maar ook acrobaten, oplichters en andere jongleurs.
Zo belicht Diableries, aan de hand van een selectie prestigieuze werken uit particuliere collecties en grote musea, de plaats die de duivel ooit in de beeldende kunst innam, door middel van schilderijen, beeldhouwwerken, gravures en andere meer ongewone voorwerpen.
De beroemde Bruiloftsdans van Pieter II Bruegel wordt geassocieerd met een groep werken gesigneerd door enkele van de grootste namen van de Noordelijke Renaissance, waaronder Albrecht Dürer, Hans Baldung Grien en Lucas Cranach. De werken van Jheronimus Bosch, Pieter Bruegel de Oude en hun epigonen komen ook aan bod, en openen de deuren naar verbluffende werelden bevolkt door een myriade van hybride demonische wezens, die eerder amusant dan echt angstaanjagend zijn.
Nieuwe muzikale creaties, gecombineerd met originele digitale apparaten, versterken het bezoek voor een unieke ervaring.
Wetenschappelijk curator: Gaylen VANKAN, F.R.S.-FNRS kandidaat (ULiège – Unité de recherche sur le Moyen Âge et la première modernité) – Dr. Julien DE VOS, conservator-coördinator van het TreM.a-Musée des Arts anciens du Namurois.