Burcht van Logne

Château Fort de Logne

De burcht van Logne ligt op een opmerkelijke plaats aan de Ourthe in de provincie Luik, op een heuvel die altijd al een natuurlijke schuilplaats geweest is voor de inwoners van de streek. Het versterkte kasteel ligt boven op die heuvel, die eigenlijk een rotsachtige uitloper is, en die doorspekt is met grotten. Men kan er genieten van een uitzonderlijk uitzicht op de vallei en op de toppen van de Ardennen.

Vanaf de 5de eeuw is er een garnizoen aanwezig van Germaanse krijgers, die bondgenoten waren van de Romeinen. In de 9de eeuw dient de heuvel als onderdak voor de monniken van Stavelot die vluchten voor de Noormannen. Later wordt Logne het centrum van een domein dat afhankelijk is van de abdij, om vervolgens in handen te vallen van de roversheren “de la Marck”, beter bekend onder de naam “Sangliers des Ardennes” of “de Everzwijnen van de Ardennen”. De burcht wordt uiteindelijk gebombardeerd en vernietigd op bevel van Karel V in 1521.

Maar het kasteel van Logne heeft ook een spelonk : de “Gatte d’Or” of “de Gouden Geit”, een eigenaardig spook, bewaakt daar een fabelachtige schat.

Maak kennis met de burcht, zijn ondergrondse gangen, zijn “Middeleeuwse Zone” : een museum, een Romaanse kapel, een valkenshow, en de schattenjacht .

2 B

Burcht van Logne

1, rue de la Bouverie
4190 Vieuxville