Africa Museum van Namen | MusAfrica –> gesloten voor renovatie tot 2024

De dialoog bevorderen, het geheugen van het verleden levendig houden … dat is wat het Afrikaans Museum van Namen wil doen en doet. Het wil de uitwisselingen tussen de Europese en de Afrikaanse culturen naar waarde doen schatten.

In haar statuten van 2015 stelde de vzw Musée Africain de Namur zich volgend doel: “contacten en banden tussen België en Afrika, voornamelijk Centraal-Afrika, onder de aandacht brengen en opwaarderen, in al hun vormen”. Met dat streven voor ogen, verwerft, onderzoekt, bewaart en toont het Afrikaans Museum van Namen de voorwerpen en documenten die van de interculturele banden getuigen.

OPGELET: MusAfrica is vanaf 7 oktober 2019 voor het publiek gesloten wegens verbouwingen!
Meer informatie over de werken? Ga onderaan op de startpagina https://musafrica.net/. Activiteiten (tentoonstellingen, conferenties, evenementen) zullen echter worden voorgesteld: aarzel dus niet om de evenementenpagina van https://musafrica.net te raadplegen. De bibliotheek blijft toegankelijk elke dinsdag van 14u tot 17u op hetzelfde adres.

Alhoewel alle publieksgroepen welkom zijn in het Museum, behoren leerlingen en hun leerkrachten, van het lager en van het secundair onderwijs, tot de bevoorrechte publieksgroepen van MusAfrica.

Er werden pedagogische koffertjes samengesteld en speciale activiteiten uitgewerkt om het bezoek nog boeiender te maken.

Voor de lagere school:

Het bezoek legt de link tussen verleden en heden en gaat in op de enorme rijkdom van Centraal-Afrika, zowel cultureel als natuurlijk. Het is de bedoeling om de leerlingen zo een originele kijk te geven op Afrika, waarbij clichés vermeden worden (wild Afrika, armoedig Afrika…).

Voor het secundair:

Het bezoek gaat in op het thema van het Belgisch koloniaal verleden. Met tablets en in het gezelschap van de gids, ontdekken de leerlingen voorwerpen die ze het fenomeen van het kolonialisme beter doen begrijpen.

Het museum is helaas moeilijk toegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit vanwege verschillende trappen.

Africa Museum van Namen | MusAfrica –> gesloten voor renovatie tot 2024

Rue du Premier Lanciers, 1
5000 Namur

Andere musea in de streek