Koninklijk Museum van het Leger

Het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis, gelegen in het Jubelpark in Brussel, is één van de grootste militaire musea ter wereld. Opgericht in 1910 toont het meer dan 12 eeuwen militaire geschiedenis op 40.000 vierkante meter.
Middeleeuwse harnassen, legeruniformen en medailles, wapen- en gevechtsuitrustingen en uiteraard de meer dan 130 vliegtuigen in de Luchtvaarthal.
De twee wereldoorlogen krijgen een bijzondere en belangrijke plaats in ons museum, met uitgebreide permanente expo’s die alle aspecten uit deze donkere bladzijden van onze geschiedenis belichten.
Als kers op de taart kan u tijdens uw bezoek genieten van het unieke en prachtige uitzicht over Brussel vanop de Triomfboog van het Jubelpark.

Voordeeltarief Groepen (vanaf 15 bezoekers + max 2 gratis begeleiders)

Meer info op de website van het museum

LPersonen met beperkte mobiliteit

Toegang voor personen met beperkte mobiliteit (zie het plan hieronder):

Toegang voor personen met beperkte mobiliteit/in een rolstoel is mogelijk via de grote deur die rechts van de hoofdingang van het Museum onder de zuilengalerij op de esplanade uitgeeft. Er zijn geen voorbehouden parkeerplaatsen, maar parkeren kan overal op de esplanade (buiten periodes aangegeven door de politie).

Onder de zuilengalerij kan ons personeel via een deurbel worden opgeroepen.

Een begeleider kan aan het onthaal van het Museum ook vragen om de deur van de luchtvaarthal onder de zuilengalerij te openen.

Aan het onthaal zijn twee rolstoelen ter beschikking.

Bezoek:

In het Museum zijn de meeste zalen toegankelijk voor rolstoelen. Ofwel zijn ze op het gelijkvloers gelegen, ofwel kunnen de verdiepingen via een lift (zaal 1919-1945; op aanvraag, zie onder), ofwel via een hefplatform (in de zaal 1831-1914) worden bereikt.
Enkel de mezzanine van de luchtvaarthal (trappen), de wapenzaal (trappen) en de napoleontische afdeling in de arcades (zeer smalle liftdeur (70 cm) en talrijke trappen) zijn niet toegankelijk voor rolstoelen.
De zalen over de Tweede Wereldoorlog kunnen via een dienstlift worden bereikt. Gelieve bij aankomst het onthaal te verwittigen of tijdens uw bezoek het nummer 02/ 737 78 11 te bellen om de bijstand van onze suppoosten te vragen.

Circulatie in het Museum:

Vlotte circulatie dankzij de brede gangen (120 cm minimum).

Toiletten:

Aangepaste toiletten zijn beschikbaar op het gelijkvloers (toegang via de gang die naar de luchtvaarthal leidt) en op de verdieping (toegang via de zaal 1914-1918).

De museumshop en de cafetaria zijn eveneens toegankelijk voor andersvaliden.

Het Koninklijk Museum van het Leger biedt aan elke leeftijdsgroep aangepaste schoolbezoeken aan.

Meer info op de website van het museum.

Koninklijk Museum van het Leger

Jubelpark 3
1000 Brussel

• Musea om met het gezin te beleven!label marmaille