k Back

Expo “Bossen? Bossen! De musea van Belgisch Luxemburg treden uit het bos”

24/06/2023 h 07/01/2024 F Aan de kalender toevoegen 2023-06-24 2024-01-07 Europe/London Expo “Bossen? Bossen! De musea van Belgisch Luxemburg treden uit het bos”

Voor hun derde gezamenlijke tentoonstelling kozen de musea van Collectif M8 (musea van de provincie Luxemburg) voor het bos als thema. Het bos is een toevluchtsoord en oase van rust die onlosmakelijk is verbonden met onze geschiedenis. Sinds het begin van de mensheid heeft het bos altijd geest en fantasie gevoed en vormde het een belangrijke materiële hulpbron.

Ontdek in het Archeologisch Museum van Aarlen de dialoog tussen de archeologische, technische, artistieke en etnografische collecties van de musea die deel uitmaken van het collectief. Van linosneden tot Keltische pijlpunten en een collectie jagersknopen … Deze tentoonstelling is bijzonder eclectisch en leerrijk.

In het Gaspar Museum staan de diersculpturen van Jean Gaspar (1861-1931) tussen schilderijen. Zo zijn er ook werken van Emile Meyers, een kunstenaar uit Aarlen die veel inspiratie vond in onze prachtige natuur (1907-2000).

Hoe ontdek je de tentoonstelling?

Alleen, met familie of vrienden, met de gratis app in vier talen. Voor onze jongste bezoekers is er de tas van Marmaill&Co, waarmee ze kunstwerken ontdekken aan de hand van drie spelletjes.

Gratis op de eerste zondag van de maand, van 13.30 tot 17.30 uur.

Workshops, rondleidingen en andere activiteiten: bel ons op 063 230 710 of mail naar musee.archeologique@arlon.be

Rondleidingen: op zondag 24 september, 22 oktober, 26 november en 10 december om 14.30 uur (vertrek aan het Archeologisch Museum van Aarlen), € 5/pers. na inschrijving via 063 230 710 of musee.archeologique@arlon.be.

Ontdek de andere musea van M8!

Je toegangsticket tot de musea van Aarlen geeft je gratis toegang tot een ander museum van het Collectif / Je toegangsticket tot een deelnemend museum geeft je gratis toegang tot de musea van Aarlen! Informatie bij het onthaal van de deelnemende musea: Het Archeologisch Museum van Aarlen, het Gaspar Museum, het Keltisch Museum, het FAM - Famenne & Art Museum, het Provinciaal Domein van Fourneau Saint-Michel, Piconrue – Musée van de Grote Ardennen, Museum van de Gaume.

Gaspar Museum, Rue des Martyrs 16 6700 Arlon Gaspar Museum

Hoe ontdek je de tentoonstelling?

Gratis op de eerste zondag van de maand, van 13.30 tot 17.30 uur.

Ontdek de andere musea van M8!

Je toegangsticket tot de musea van Aarlen geeft je gratis toegang tot een ander museum van het Collectif / Je toegangsticket tot een deelnemend museum geeft je gratis toegang tot de musea van Aarlen! Informatie bij het onthaal van de deelnemende musea: Het Archeologisch Museum van Aarlen, het Gaspar Museum, het Keltisch Museum, het FAM – Famenne & Art Museum, het Provinciaal Domein van Fourneau Saint-Michel, Piconrue – Musée van de Grote Ardennen, Museum van de Gaume.

Gaspar Museum

Kunst en geschiedenis van Aarlen en omstreken

Het Gaspar Museum is gelegen aan de rand van een mooi park. Het gebouw was lang een privéwoning, maar werd aan de stad nagelaten door Charles Gaspar, de laatste erfgenaam van een burgerfamilie. Vandaag stelt het collecties voor die betrekking hebben op alle domeinen van de kunst. Dankzij onze kleine mascotte, Charly, zullen uw kinderen en uzelf de schilderkunst, de beeldhouwkunst, de fotografie … ontdekken door eigen kunstwerken te creëren!

Rondleidingen door de permanente collecties en tijdelijke tentoonstellingen zijn toegankelijk voor alle groepen. De rondleidingen zijn door enige reservering, minimaal 7 dagen van te voren. Ze kunnen ook worden gedaan buiten de openingstijden van het museum (alleen telefonisch contact).

Rondleiding voor slechthorenden:

Rondleidingen door permanente en tijdelijke collecties zijn toegankelijk voor doven en slechthorenden dankzij de medewerking van het SISW (Service d’Interprétation des Sourds de Wallonie): de museumgids wordt begeleid door een tolk.

Rondleiding voor slechtzienden:

Een bezoekroute werd  in de permanente ruimtes van het museum ontwikkeld. De bezoeker kan het werk en het universum van Charles en Jean Gaspar ontdekken dankzij speciaal ontworpen media voor visueel gehandicapten: leesbrieven, reliëfschildering, geluiden, geuren … De nadruk ligt op de ontmoeting tussen het publiek en de werken, evenals het delen van ervaringen. De cursus is ontworpen in samenwerking met het federale werk “Vrienden der Blinden”.

lZie de aanbieding

Het museum biedt een programma van thematische rondleidingen, animaties en workshops met verschillende thema’s, gericht op een actieve benadering van de werken. Voor kinderen van de 1ste kleuterschhool tot aan het 6de secundaire.

Gaspar Museum

Rue des Martyrs 16
6700 Arlon

• Musea om met het gezin te beleven!label marmaille